26/02/2019

La Facultat de Química guia els alumnes de secundària per avaluar la qualitat de l’aire dels seus centres

Estudiants i investigadors acorden solucions de millora després d’analitzar els resultats de les mostres preses a l’interior i l’exterior de les instal·lacions

Els alumnes de l'Institut Cal·lípolis de Tarragona, que van participar en la primera edició del projecte, el 2019, al laboratori de la URV.

“No som conscients dels compostos que respirem”, diu Nerea Cañadas, alumna de l’Institut Cal·lípolis de Tarragona. Juntament amb els seus companys del Cicle Formatiu de Grau Superior de Salut Ambiental, participa en un projecte ideat per la Facultat de Química de la URV que té per objectiu avaluar la qualitat de l’aire dels centres educatius involucrant els estudiants en tot el procés, des de la presa de mostres fins a l’avaluació dels resultats. A la vegada, els alumnes de secundària aprenen a través de la pràctica les nocions sobre els compostos orgànics volàtils i els contaminants emergents.

Els 30 alumnes de l’Institut Cal·lípolis que participen en el projecte han pres mostres de diversos punts de l’exterior del recinte del Complex Educatiu, on està ubicat el centre, i de tres aules on s’hi fan activitats amb ús de compostos i dissolvents. En una visita a la Facultat de Química han pogut comprovar com es fan les analítiques de les mostres i quins han estat els resultats.

Així, la investigadora Laura Vallecillos va mostrar-los l’equip de cromatografia que permet separar els compostos de la mostra que els alumnes van recollir amb el que s’anomenen mostrejadors passius. I va explicar-los com interpretar els resultats.

De l’anàlisi dels compostos exteriors, es va observar que hi ha presència de compostos típics d’una àrea semi urbana amb trànsit i activitat industrial. De fet, l’interès d’aquest anàlisi estava en la proximitat del Complex Educatiu amb les activitats industrials del polígon sud, que no està tan estudiat com el nord.

En aquest sentit, durant la sessió de conclusions que van fer conjuntament investigadors i alumnes de l’Institut Cal·lípolis van determinar que caldrà intensificar el monitoratge i comparar els resultats amb les mostres preses en altres punts de la ciutat i en poblacions properes, per posar en relació els valors que han trobat. Francesc Borrull, que lidera el projecte, explicava als estudiants que, una vegada s’obtenen les dades, es realitzaran estudis de càlcul de risc, per comprovar si els valors de la concentració sobrepassen els límits permesos i l’afectació que podrien tenir per a la salut.

Sessió de l’investigador Francesc Borrull amb alumnes de l’Institut Cal·lípolis sobre els compostos orgànics volàtils.

D’altra banda, l’anàlisi de les mostres preses dins les aules van revelar una presència elevada de compostos químics volàtils, fins a 62. Es tracta d’aules on es treballa amb productes d’estètica, que contenen, precisament, dissolvents i metacrilats. Per això durant la jornada a la Facultat de Química, investigadors i alumnes van acordar fer una segona monitorització i valorar accions de millora, com ara instal·lar petits extractors i canvis d’aires per reduir la concentració de compostos en l’aire.

Segons explica Marta Calull, professora de la Facultat de Química, als alumnes “aquests compostos no es queden a l’atmosfera com a tals, sinó que tenen una sèrie de reaccions”. D’aquí la importància de controlar-los perquè poden tenir efectes irritants, respiratoris, produir mal de cap i fins i tot càncer. De fet, hi ha un tipus de contaminants, els emergents, que ni tan sols hi ha prou estudis per mesurar quin és el límit a partir del qual tenen efectes sobre la salut.

A més de l’Institut Cal·lípolis, el Col·legi Sant Pau també participa en aquest projecte, amb la monitorització de la presència de compostos dins les aules. El projecte, coordinat per Anna Borrull, farà una trobada el proper dia 12 de març en la qual es discutiran els primers resultats obtinguts de la monitorització que s’ha dut a terme darrerament, tant en ubicacions externes com a l’interior de les aules. Aquests estudis han de comportar accions per a la millora de la qualitat de l’aire a les aules, com ara sistemes de ventilació o presència de plantes, i que segons estudis actuals es relacionen amb el rendiment escolar dels estudiants.

Per a Francesc Borrull, “és important que els alumnes facin seva aquesta iniciativa i s’iniciïn en la recerca, participant en projectes on ells són els protagonistes  i els resultats de la investigació afectin directament sobre el seu entorn i la seva qualitat de vida”.