05/03/2020

Faran el seguiment de 2.300 infants durant deu anys per veure la incidència de l’alimentació i l’estil de vida en la salut

La investigadora de la URV Nancy Babio i la investigadora de la Universitat de Còrdova, Mercedes Gil, coordinen l’estudi CORAL, que es durà a terme en set ciutats de l’Estat espanyol per prevenir malalties futures i controlar l’estat de la salut dels infants

De quina manera l’alimentació, l’estil de vida, les hores de son i l’entorn afecten, des de ben petits, la salut de les persones. És l’objectiu de l’estudi observacional CORAL, un treball que farà el seguiment de 2.300 nenes i nens durant deu anys. Així, amb el control dels infants, es pretén especificar la incidència de determinades malalties —per exemple, l’obesitat—, en funció de l’exposició a diferents factors de risc: alimentació, fraccionament dels àpats, activitat física o sedentarisme, entre d’altres.

Totes aquestes variables seran fonamentals per entendre un problema multifactorial, com és l’obesitat. Estudiar-lo en conjunt és bàsic per establir estratègies eficaces de prevenció que puguin pal·liar-ne les conseqüències. Aquest estudi el coordinen a l’Estat espanyol la investigadora de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV-CIBEROBN Nancy Babio, junt amb la investigadora de la Universitat de Còrdova Mercedes Gil. Al projecte hi participa també el responsable de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IIPSV, Jordi Salas-Salvadó. Conformen un grup multidisciplinari amb professionals de la dietètica i nutrició, la pediatria, la infermeria i la biologia, la qual cosa permetrà tenir una visió àmplia dels determinants que es volen identificar.

Serà el primer estudi en aquesta franja d’edat que es fa de manera coordinada i seguint el mateix protocol a les set ciutats de l’Estat on es durà a terme. Inclou inicialment nens i nenes de 3 a 6 anys de Còrdova, Saragossa, Santiago de Compostel·la, València, Pamplona, Barcelona i Reus als quals se’ls realitzarà un seguiment durant una mitjana de deu anys amb recollida d’informació anual. A les comarques de Tarragona l’estudi ha començat amb més de 80 infants de Riudoms, i se segueix fent captació per poder arribar a tenir 450 voluntaris, sobretot de les zones de Reus, la Selva del Camp i  Cambrils.

La cocoordinadora del projecte, Nancy Babio, amb un dels participants a l’estudi.

Els resultats del treball han de proporcionar les dades necessàries per entendre i poder actuar sobre els determinants dels problemes de salut infantils i posteriors així com de l’extensió de l’obesitat i el sobrepès infantil. A més, a través del llarg període de seguiment hi haurà una gran quantitat d’informació sobre els estils de vida i els hàbits alimentaris dels participants que es lliuraran als pares perquè puguin tenir una informació detallada de la salut dels seus fills.

El projecte es troba en fase de reclutament i d’avaluació dels candidats. El procés que se segueix és el següent: primer se seleccionen els candidats, després se’ls fa una visita amb qüestionaris i es recullen mostres biològiques que serviran per incloure els participants al projecte.  A partir d’aquí, es farà una observació anual durant deu anys amb qüestionaris sobre l’estil de vida, el seguiment de la dieta mediterrània i també un control general amb mesures antropomètriques dels infants i diferents proves de condició física, etc. Això suposarà una visita a l’any als centres d’atenció primària per cada participant, que complementarà la informació del seu estat de salut i servirà, també, al seu pediatre i infermer.

L’estudi el realitzaran a tot l’Estat grups de nutrició i de pediatria que formen part del CIBEROBN. A la Universitat l’estudi l’impulsa la Unitat de Nutrició Humana amb la col·laboració de la Unitat de Pediatria del Departament de Medicina i Cirurgia de la Universitat Rovira i Virgili.