21/11/2016

Fátima Essalhi, Adrián Hernández i David Esteban, premis de recerca de secundària en Química 2016

Els tres joves estudiants han rebut els premis, patrocinats per l'Associació Empresarial Química de Tarragona, el divendres 18 de novembre en un acte celebrat al campus Catalunya en el marc de la Setmana de la Ciència. El divulgador Dani Jiménez ha implicat el públic en la seva conferència "Reacciona amb la química!", fent divertits experiments a la sala

D'esquerra a dreta Dani Jiménez, Yolanda Cesteros, David Esteban, Adrián Hernández, Fátima Essalhi, Josep Anton Ferré, Ferran Huidobro i Itziar Ruisánchez.

La 18a edició del Premi de recerca en Química a Tarragona ha distingit amb el primer premi Fàtima Essalhi, autora de l’estudi  “Química en context: les fibres i els colorants” que ha tutoritzat la professora Sònia Pérez, a l’Institut L’Arboç de l’Arboç del Penedès. L’estudiant ha rebut 1.000 € i l’Institut, 800 €.

El segon premi ha estat per a Adrián Hernández amb el treball: “El fred i la calor: una qüestió de química”, tutoritzat per les professores Montserrat Vidal i Yolanda Lizano a l’Institut Josep Tapiró de Reus. L’estudiant ha rebut 600 € de premi i el centre de secundària, 400 €.

El tercer premi se l’ha emportat David Esteban, amb: “Estudi experimental de la cinètica de diferents reaccions químiques”, tutoritzat pel professor Josep M. Aliaga a l’Institut Comte de Rius de Tarragona. L’estudiant ha rebut 300 € i el centre, 200 €.

Aquests premis adreçats a secundària els organitza cada any la Facultat de Química, dins el marc de la Setmana de la Ciència i de la festivitat de St. Albert Magne patró de la química, que és el 15 de novembre. A l’entrega han assistit el rector Josep Anton Ferré, el secretari general de l’AEQT Ferran Huidobro, la degana de la Facultat de Química Iolanda Cesteros i la secretària de la Facultat Itziar Ruisánchez. Han felicitat els estudiants pel seu esforç personal, el bon nivell de qualitat de tots els treballs presentats i han assenyalat que ara cal que perseverin en el seu treball com a estudiants.

Nens i adults han participat en els experiments.
premisecundquimica162danijimenez
El públic ha pres part activament en les proves proposades.
Experiments a l’Aula Magna

Dani Jiménez, físic i divulgador científic i presentador del programa “Dinàmiks” del canal Super 3, ha donat caràcter a l’acte a través de la seva conferència “Reacciona amb la química!”. Ha proposat al públic, format per famílies amb infants petits a més de professors i estudiants, un viatge per la història de la Ciència i de la Química, partint de la idea de la importància de la tasca que han fet i fan els científics i del desconeixement que té la societat sobre ells. Ha començat el recorregut amb els pensadors de les societats clàssiques, que es feien les grans preguntes sobre el món i la matèria i que es basaven en l’observació, ha recordat les grans figures Galileu-Galileu o Copernic, entre molts altres, i ha acabat amb grans científics del segle XX, com Marie Curie, descobridora de la radioactivitat. Enmig ha fet demostracions senzilles i divertides sobre què fa la ciència, implicant voluntaris infants i adults a l’escenari i al pati de butaques. Al segle XX ja es va fer patent la diversificació de la ciència “i avui-ha dit Dani Jiménez-hi ha més científics investigant a tot el món que la suma de totes les grans figures de la història”.