10/10/2019

Francesc Bellaubí, investigador a South Ural State University: “No trobem solucions al problema del canvi climàtic perquè la resposta no és tecnològica”

Ha ofert una xerrada sobre geoètica al campus Terres de l’Ebre

L'investigador senior, Francesc Bellaubí durant la conferència sobre geoètica a l'aula magna del campus Terres de l'Ebre

Francesc Bellaubí és doctor en Ciències Naturals per la Universitat d’Osnabrück (Alemanya) i durant més de vint anys ha participat en projectes de cooperació i desenvolupament amb agències internacionals, universitats i ONG en temes com la gestió de recursos naturals i planificació territorial en diferents països d’Amèrica, Àfrica i Àsia. Un bagatge que l’ha portat a interessar-se per la geoètica, és a dir, els valors ètics que marquen la nostra relació amb la geosfera o la part inert de la natura. De fet, actualment està duent a terme un projecte d’investigació a la South Ural State University de Chelyabinsk, a Rússia on analitza aquesta relació de l’home amb el planeta des del punt de vista de la identitat, la ideologia i la tecnologia. Aquest dimecres, 9 d’octubre, ha ofert una xerrada al campus Terres de l’Ebre, organitzada pel Campus Extens de la URV a Tortosa: “La geoètica i la pedagogia dels valors: un tema transversal per a la nostra formació.”

“L’aigua per a la gent que viu a les Terres de l’Ebre és “lo” riu i se’l sent seu no com un simple recurs sinó com a part de la seua identitat”, apunta Bellaubí per il·lustrar com el sentiment identitari marca la relació de l’home amb el seu entorn. “El que aquí és lo riu, a d’altres llocs és el llac, o el mar”, afegeix. Tortosí d’origen, continua molt vinculat a la seua ciutat, per això va seguir des de la distància la lluita  contra el pla hidrològic de l’Ebre i considera que el seu desenllaç demostra que “el poder de la gent és increïble. Aquí es va aconseguir aturar un pla hidrològic”, afirma.

La conferència de Francesc Bellaubí va pràcticament plenar l’Aula Magna del campus

Dins el paradigma de la geoètica, la justícia social va lligada amb la justícia ambiental. “No es pot ser ambientalista sense tenir en compte la part social”, assenyala Bellaubí per qui les respostes que han de servir per mitigar els efectes del canvi climàtic no es poden trobar en els avenços tecnològics: “No trobem solucions a aquest problema perquè les busquem en la tecnologia quan estan en la manera com tots nosaltres ens relacionem amb la natura”, afirma.

Interpel·lat per un estudiant sobre els interessos que frenen la implantació del cotxe elèctric en substitució dels de combustibles fòssils, Bellaubí assenyala que potser la solució no és intercanviar un cotxe per un altre sinó plantejar nous tipus de mobilitat. “Cadascú hem de ser conscients de quins són els nostres valors i quin preu estem disposats a pagar per ser-hi fidels”, conclou, tot precisant que per això és tant important fer pedagogia dels valors: “busquem fer sorgir un pensament crític que ens ajudi a fer les preguntes bones.”