19/01/2015

Francesc Xavier Grau, director acadèmic de GUNI, defensa el model de universitat glocal

Francesc Xavier Grau, director acadèmic de GUNI, defensa el model de la "universitat glocal", doblement compromesa a nivell regional i a nivell mundial. Ho fa en un article en l'última newsletter d'aquesta xarxa internacional, impulsada per l'Associació Catalana d'Universitats Públiques, ACUP

Per l’exrector de la URV Francesc Xavier Grau, les universitats, forces socials positives, s’han de comprometre amb les necessitats immediates de la societat local on estan inserides i alhora, amb els reptes globals del món. L’article, on presenta el marc de reflexió per al proper Informe Mundial d’Educació Superior, forma part de la newsletter de Global University Network for Innovation (GUNi), publicada el 15 de desembre passat.

GUNi és una xarxa internacional formada per la UNESCO, la Universitat de les Nacions Unides (UNU) i l’Associació Catalana d’Universitats Públiques, ACUP, que compta amb 208 membres a 78 països. La seva missió és enfortir el paper de l’educació superior a la societat, contribuint a la renovació de les visions, missions i polítiques d’educació superior a nivell global, des d’una perspectiva de servei públic, pertinència i responsabilitat social.

Des de maig passat, l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) ha assumit la presidència i la secretaria de GUNi, després d’arribar a un acord amb la Universitat Politècnica de Catalunya-Tech (UPC), confundadora de la xarxa al 1999. D’aquesta manera, se’n garanteix la continuïtat. El Comitè executiu el formen el president, que és el president de l’ACUP; un representant de la UNESCO i un d’UNU, i representants de sis regions del món: Àfrica, Estats Àrabs, Àsia i Pacífic, Llatinoamèrica i el Carib, Europa i Nordamèrica. La xarxa i l’ACUP han encarregat la direcció acadèmica de GUNI a l’exrector de la URV i catedràtic de Mecànica de Fluids, Francesc Xavier Grau.

Els objectius de la xarxa són encoratjar les institucions d’educació superior (IES) a orientar el seu rol per a ampliar el seu valor social, adoptant un procés de transformació i reforçant la seva posició en la societat. També ho són promoure l’intercanvi de recursos, idees i experiències innovadores, i la creació col·lectiva de coneixement sobre innovació, responsabilitat social i pertinència, així com els temes emergents en educació superior.

A l’octubre, la xarxa va presentar a Barcelona l’informe Higher education in the world Report 5: Knowledge, engagement and higher education: contributing to social change.

La incorporació de l’ACUP a la direcció de GUNI s’emmarca en la voluntat d’aquesta darrera de potenciar el seu rol com a institució promotora d’estudis, informes i dades sobre el sistema universitari català en el context estatal i internacional, així com reforçar la seva projecció i visibilitat internacional. Es considera, doncs, la integració amb la GUNi com una oportunitat per reforçar aquests dos aspectes al si de l’Associació i en benefici de les universitats catalanes i de la projecció de Catalunya com un espai universitari i de recerca de referència al món.