24/11/2015

Francesc Xavier Grau presenta una monografia sobre “Rànquings, impacte científic i sistema universitari”

En el marc del seminari “Tingues en compte els rànquings, ens estan dient alguna cosa” que s’ha fet aquest dilluns a Madrid organitzat per Crue Universidades Españolas i dirigit per Francesc Xavier Grau, l'exrector de la URV ha presentat un document que avalua el paper de les universitats espanyoles en els principals rànquings del món analitzant les metodologies que utilitzen per a l'ordenació

El document que s’ha presentat parteix de la publicació “¿Com estan les universitats espanyoles als rànquings? La visió acadèmica: La preponderància del impacte científic en els rànquings d’universitats”. Ara en aquest nou treball, Francesc Xavier Grau n’amplia l’abast mantenint la hipòtesis que els rànquings que es basen principalment en l’impacte científic de les institucions són els que aporten informació millor i més útil al sistema i a la societat. El treball s’amplia ara amb l’anàlisi del comportament de sistemes universitaris complets i mostra de quina manera els rànquings es poden utilitzar adequadament per tal de conèixer l’eficiència d’un sistema universitari.

En el seu treball, Grau relaciona el posicionament en els rànquings i l’impacte científic global amb els recursos econòmics que s’han mobilitzat i la inversió pública. I ho fa en dos nivells, un de global que es representa per tots els països de la OCDE i un altre d’europeu representat per un conjunt de països de mida mitjana, que li permet abordar un estudi de detall de les diferents universitats.

En aquest estudi s’apunta que la producció científica de les universitats espanyoles i el seu impacte són adequats a la mida del país i indica que els recursos que es mobilitzen són sensiblement menors als de països que ocupen les primeres posicions dels rànquings internacionals i menors dels que correspondria per la riquesa del país, una variable aquesta que incideix en el posicionament en els rànquings.

El treball es va fer públic aquest dilluns durant el seminari “Tingues en compte els rànquings, ens estan dient alguna cosa” dirigit per Francesc Xavier Grau qui, al final del seminari, va presentar la monografia: “Rànquings, impacte científic i sistema universitari” que forma part de la sèrie de monografies que edita Crue Universidades Españolas a partir de les anàlisis que realitzen experts en l’àmbit universitari sobre temes de rellevància i impacte en el sistema universitari espanyol.

Accedir a la monografia aquí