10/05/2018

Gonzalo Quintero, investit doctor honoris causa per la Universidad de Cantabria

Va ser apadrinat per la catedràtica de Dret Penal de la UC Paz M. de la Cuesta, i l'acte va tenir lloc ahir al Paranimf d'aquesta universitat

Gonzalo Quintero (a la dreta) amb el rector de la UC, Ángel Pazos. Foto: David S. Bustamante.

Gonzalo Quintero, catedràtic de Dret Penal del Departament de Dret Públic de la URV, va ser investit doctor honoris causa per la Universidad de Cantabria (UC)  ahir dimecres 9 de maig al vespre, al Paranimf de la Universitat a Santander. El va apadrinar la professora Paz M. de la Cuesta Aguado, catedràtica de Dret Penal de la UC. Va ser investit conjuntament amb l’enginyer civil Juan de Dios Ortúzar.

La secretària general de la Universitat, Sonia Castanedo, va valorar els mèrits d’ambdós professors como a “exemple  del que ha de ser una universitat: qualitat, esforç i reconeixement de l’excel·lència”. La padrina de Gonzalo Quintero, Paz M. de la Cuesta, catedràtica de Dret Penal de la UC, va destacar a la seva laudatio que “Gonzalo Quintero Olivares probablement sigui el penalista viu amb una formació més humanista i una comprensió més democràtica i ajustada al que és l’ordenament espanyol del Dret Penal”.

El professor Quintero (Barcelona, 1947) es va llicenciar en Dret el juny de 1969 a la UB. A l’inici del curs 1969-70 va iniciar-se com a professor ajudant a la Càtedra de Dret Penal. Tres anys després, el 1972, obtenia el grau de doctor i el Premi Extraordinari de Doctorat. El 1975 era, en virtut d’oposició, professor adjunt numerari de Dret Penal i el 1980, catedràtic de Dret Penal per oposició estatal. Ha ensenyat a les universitats de Valladolid, Màlaga, Barcelona, Illes Balears i, fins ara, a la Facultat de Ciències Jurídiques de la URV. Ha estat professor convidat en nombroses universitats estrangeres, especialment a Itàlia, França i Amèrica Llatina. La seva obra inclou més de 40 llibres com a autor o coautor i més de 250 contribucions científiques. A destacar, d’entre ells, els Comentarios al Código Penal Español,  dels quals és director i coredactor juntament amb un equip de professors i professores, amb diverses edicions; així com les successives edicions dels seus manuals de la Part General i de la Part Especial del Dret Penal.

El catedràtic de Dret Penal de la URV, durant el discurs. Foto: David S. Bustamante.

En qualitat d’expert nomenat o de vocal de la Comissió General de Codificació, ha participat en els treballs de discussió prèvia i elaboració de la majoria dels projectes de reforma de les lleis penals espanyoles. Actualment és vocal de la Secció de Dret Penal i Penitenciari de la Comissió General de Codificació i acadèmic corresponent de la Reial Acadèmia de Jurisprudència i Legislació. Ha estat vocal del Consell General del Poder Judicial i, posteriorment, director general del Servei Jurídic de l’Estat, càrrec equivalent a l’actual Advocacia General de l’Estat. Li han estat concedides la Creu d’Honor de Sant Raimon de Penyafort, la Gran Creu de Sant Raimon de Penyafort i la Gran Creu del Mèrit Militar amb distintiu blanc.

Els nous doctors honoris causa, acompanyats. Foto: David S. Bustamante

Gonzalo Quintero es va acomiadar formalment amb motiu de la seva jubilació com a catedràtic de Dret penal de la URV el dia 2 de maig. La Facultat de Ciències Jurídiques i el Departament de Dret Públic van convocar la comunitat universitària a escoltar la seva lliçó magistral “El penalista y la libertad, una experiencia personal”, al campus Catalunya. La lliçó va tancar el Cicle de conferències que han commemorat els 25 anys de la Facultat de Ciències Jurídiques. A la cerimònia d’investidura d’ahir a la UC va estar acompanyat per una representació del professorat de Dret de la URV.