19/03/2019

Graduats de la URV munten l’exposició “Diandé Àfrica: batecs de transformació social”

Van cooperar amb l'ONG Diandé Àfrica a la ciutat senegalesa de Ziguinchor, i l'exposició es pot veure al CRAI del campus Catalunya fins al 31 de març

L'equip dels cinc graduats per la URV, amb companys de l'ONG al Senegal.

Sara Bertran, mestra, Kevin Cruces, graduat en Història, Francesc Delpueyo, també d’Història, Montsant Joanpere, de Treball Social, i Alberto Tarragó, de Publicitat i Relacions Públiques, són els joves graduats per la URV que van compartir un projecte solidari de quinze dies l’estiu passat al Senegal. Van estar treballant a Ziguinchor, capital de la regió de Casamance, situada al sud del país, amb l’ONG Diandé Àfrica “Education is for all”. Fruit d’aquesta tasca i per divulgar el que es fa, s’ha organitzat l’exposició instal·lada al vestíbul del CRAI del campus Catalunya, inaugurada la setmana passada, que es pot veure fins al 31 de març.

Els objectius de l’organització, que va crear i presideix el senegalès Mamadou Saliou, són fomentar l’educació, donant classes de reforç a nens i joves; la creació de treball, fent especial atenció a les dones, que han creat una cooperativa d’elaboració de confitures i gelees de mango i hibiscus que exporten; i la transformació social amb la creació, al barri de Lyndiane on estan ubicats, d’un centre social, on es duen a terme aquestes activitats i és centre de vida de la zona, que s’obre a la resta de Ziguinchor. Actualment hi treballen deu professionals coordinant les activitats.

Dones que treballen a la cooperativa de confitures artesanals.
Rebuts amb l’esperit de “teranga”

Durant la seva estada els cinc graduats van rodar un documental sobre els diferents projectes de l’ONG i sobre la riquesa multicultural i ètnica de la zona i la història de la regió de Casamance, entre altres aspectes socioculturals. Paral·lelament es va analitzar la viabilitat de l’ONG i es van realitzar tallers amb els infants, com el de fotografia. Van comptar amb l’ajut de la URV Solidària a través del programa “Col·labora”, que es fa càrrec del cost del viatge, dóna formació als participants abans d’anar-hi i fa el seguiment del projecte. La intenció dels joves és continuar fent sensibilització a partir de xerrades, publicar un llibre i muntar el documental.

Per a Alberto Tarragó, que ara fa de coordinador de l’ONG i de community manager, va ser una experiència inoblidable: “Vam anar a ajudar i a aprendre, a fer intercanvi mutu. Ens van rebre amb l’esperit de “teranga”, que significa hospitalitat en wòlof, el seu idioma. El Senegal és un país molt ric en cultura, parlen moltíssimes llengües, però el colonialisme francès hi és molt present”, explica. Una altre dels joves, Kevin, Cruces, s’ha quedat de cooperant allà.  Ja és habitual que aquests cinc alumni es reunexin a l’estiu per fer alguna estada solidària: han estat amb els refugiats a Grècia i han fet projectes solidaris a Serbia o al Marroc.

El projecte continua

Les estudiants Cristina Serrano i Laura Tarsà, de tercer curs de Periodisme, es plantegen continuar la tasca engegada a Senegal l’estiu que ve, a través de la URV Solidària. Divendres passat Alberto Tarragó les va informar, a través de la visita a l’exposició.

Alberto Tarragó, juntament amb Inés Solé de la URV Solidària, informava les dues estudiants interessades sobre la tasca de l’ONG el divendres passat.

L’ONG va néixer de l’aventura migratòria de Mamadou Saliou, que somiava ser futbolista professional a Europa, i amb setze anys es va plantar a Barcelona. Després de patir la decepció pel “paradís” que no existia, i ajudat pel teixit associatiu barceloní, es va crear una nova vida. Avui, l’ONG també és present a Barcelona, on opera a través de voluntaris.