19/12/2017

Es publica el primer volum de la Història de les Arts Escèniques Catalanes

El coordinador del treball ha estat el catedràtic de Filologia Catalana de la URV Francesc Massip. El llibre, dedicat a la teatralitat medieval, combina l’aproximació històrica amb l’artística i filològica

Acaba de publicar-se el primer volum de la Història de les Arts Escèniques Catalanes, un projecte endegat per l’Institut del Teatre de Barcelona amb el concurs de la Xarxa Vives de totes les Universitats de l’àmbit lingüístic català, i que edita Publicacions de la Universitat de Barcelona. El coordinador i coautor d’aquest volum,  Francesc Massip, és catedràtic de Filologia Catalana de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, autor d’una trentena de llibres i centenars d’articles en les principals llengües d’Europa i Amèrica, particularment sobre el teatre i la dansa medievals i del Renaixement, així com aspectes vinculats al teatre popular i les tradicions folklòriques. La coautora, Lenke Kovács, ha estat professora de la URV (2001-2017) i que enguany ha passat a la Universitat de les Illes Balears. De la seva banda, Jesús Carruesco, professor Agregat Serra Húnter del Departament de Filologia Catalana de la URV, ha col·laborat en la redacció d’un capítol inicial dedicat a la teatralitat clàssica.

Aquest volum s’ha dut a terme amb una metodologia innovadora consistent en posar en relació les fonts literàries, descriptives i arxivístiques (documents escrits) amb les fonts iconogràfiques (documents plàstics) i les fonts etnogràfiques (documents vius). Noves tècniques de recerca imprescindibles per a l’estudi del teatre, combinant l’aproximació històrica amb l’artística i filològica, cosa que permet d’enfocar de forma interdisciplinar un fenomen tan complex com és el teatral (i molt especialment la teatralitat difusa de l’època medieval). Nous procediments epistemològics que permeten analitzar una cosa tan evanescent com l’espectacle a la llum de la iconografia i de les festivitats més tradicionals, un marc metodològic multidisciplinar que abasta l’espectacle escènic en la seva globalitat i que ha de presidir la redacció de la resta de volums (quatre més) d’aquesta Història de les Arts Escèniques Catalanes.

El volum La teatralitat medieval i la seva pervivència ofereix un recorregut per l’antic mapa teatral català i posa en evidència que compartim una tradició de pràctiques escèniques molt arrelada, que a banda de tenir una forta cohesió interna es perfila i es desenvolupa en consonància amb els corrents teatrals europeus de l’època. En l’àmbit de la festa i de la cultura popular es perpetuen fins als nostres dies models i tècniques d’arrel medieval, amb una gran varietat de pervivències, algunes de les quals són úniques a Europa, com la Sibil·la de Mallorca, la Dansa de la Mort de Verges, la Patum de Berga, els balls parlats de les comarques tarragonines, la Moma del Corpus de València i, molt especialment, la Festa o Misteri d’Elx. El conjunt de manifestacions espectaculars descrites, analitzades i contextualitzades en aquesta obra, palesa que a l’edat mitjana hi ha un coneixement i una pràctica comuna de representacions escèniques que uneixen culturalment els territoris de l’àmbit lingüístic català, tot il·lustrant d’una manera patent l’arbitrarietat inhibidora i antinatural de les fronteres polítiques.