26/10/2018

Raül Blanco: “El canvi en els models de negoci convertirà els productes en serveis”

El Secretari General d'Indústria i de la PIME fa la lliçó inaugural de la Facultat d'Economia i Empresa. El centre reconeix la trajectòria de l'alumni Cèsar Grinyó, director financer de l’empresa AKI Bricolatge a Portugal

Un moment de la intervenció de Raül Blanco a la inauguració del curs 2018-19 a la Facultat d'Economia i Empresa.

La Facultat d’Economia i Empresa ha inaugurat avui el curs 2018-19 amb la lliçó de Raül Blanco, Secretari General d’Indústria i de la PIME, que depèn del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme. Blanco, que havia estat professor associat del Màster d’Emprenedoria i Innovació, ha fet una radiografia dels canvis que està experimentant la indústria, que veu com els canvis de model de negoci fan que hagin de dissenyar els seus productes com a serveis. Durant l’acte, s’ha reconegut l’alumni Cèsar Grinyó, que properament assumirà la direcció del Control de Gestió de la fusió entre les empreses de venda de productes de bricolatge Leroy Merlin i AKI a Portugal.

Raül Blanco ha exposat com, cada vegada més, s’eixampla la bretxa entre ingressos i productivitat, i ha ressaltat el paper de la indústria per mantenir “el vincle entre productivitat, ocupació estable i ingressos” en un escenari de canvi. La quarta revolució industrial fa que tots els sistemes que han generat les revolucions anteriors (la mecanització, l’electricitat, i els semiconductors i les TIC) i ara els sistemes interfísics “eclosionin alhora: el big data, la ciberseguretat, la realitat augmentada i la virtual, els robots que treballen amb les persones, l’Internet de les coses”, de manera que tots els processos industrials es van interconnectant.

Per això, Blanco preveu que l’operativa manufacturera estarà digitalment interconnectada, així com els productes que es produeixin estaran connectats els uns amb els altres, la qual cosa transformarà, sobretot, els models de negoci. De fet, la transformació dels sectors s’està fent amb la tecnologia mòbil al centre, però només “el 20% és transformació digital, i l’altre 80% és el model de negoci”, ha recordat Blanco. Per seguir o avançar-se als canvis, les grans indústries que han dominat l’economia del darrer segle, “s’estan plantejant com fer front a la terciarització dels productes”, com és el cas de la indústria de l’automòbil, que es planteja com ha d’oferir la mobilitat com a producte.

El Secretari General d’Indústria ha urgit a les PIMES perquè es digitalitzin i segueixin l’acceleració tecnològica. Des del Ministeri s’està treballant perquè les empreses puguin accedir a noves línies de finançament que els permetin afrontar el procés de canvi. Ha conclòs que “les polítiques públiques industrials han de ser sostenibles i sostingudes en el temps” i que “són més necessàries que mai per adaptar-nos millor al canvi”.

Reconeixement a l’exalumne Cèsar Grinyó

Aquest any, la Facultat d’Economia i Empresa ha reconegut a l’ex estudiant de la Facultat, Cèsar Grinyó, que va dimplomar-se a la URV en Ciències Empresarials i més tard va fer el curs d’extensió Universitària de Mercats i Productes Financers. Des de l’inici dels estudis, Grinyó va combinar-los amb la feina. L’any 1999 va incorporar-se al grup empresarial Adeo, líder europeu i tercer operador mundial en la distribució de productes de bricolatge i construcció. Des d’aleshores ha assumit diverses responsabilitats, fins que al 2015 va assumir la direcció financera  a l’empresa AKI Bricolatge a Portugal, del mateix grup empresarial. L’empresa té una facturació propera als 240 milions d’euros, 38 botigues a Portugal i és líder del sector de distribució de bricolatge a Portugal. En el procés de fusió entre Leroy Merlin i AKI a Portugal, assumirà la direcció del Control de Gestió de l’entitat resultant.

D’esquerra a dreta, Antonio Terceño, degà de la Facultat d’Economia i Empresa; Maria José Figueras, rectora de la URV, i Cèsar Grinyó, alumni URV reconegut per la FEE.

Grinyó ha destacat la base tècnica i la cultura de l’esforç que va adquirir a la facultat i ha agraït el manteniment del torn de tarda en els ensenyaments, perquè va permetre-li compatibilitzar estudis i treball.

Durant la inauguració del curs, el degà de la Facultat d’Economia i Empresa, Antonio Terceño, ha demanat reactivar el pla d’inversions en infrastructures per traslladar el CRAI i el bar, que ara són dins l’edifici de la Facultat, i guanyar així l’espai per fer-hi aules i despatxos. En aquest sentit Maria José Figueras ha explicat que s’estan buscant alternatives de finançament, com ara convocatòries competitives, l’entrada d’inversors o el mecenatge.

Lliurament de premis

Durant l’acte també s’ha lliurat el premi Fundació Mútua Catalana de la Fase Local de la X Olimpíada d’Economia a Maria Badia, del Col·legi Santa Teresa de Jesús de Tarragona, i s’ha fet el reconeixement al professor d’Economia i Empresa del centre millor classificat a l’Olimpíada: José Manuel Vila, l’Institut Antoni de Martí i Franquès.

Maria Badia, alumna del Col·legi Santa Teresa de Jesús de Tarragona, guanyadora de la Fase Local de la X Olimpíada d’Economia, amb Francesc Roig, patró de la Fundació Mútua Catalana.
Francesc Roig, patró de la Fundació Mútua Catalana, amb el professor d’Economia i Empresa del centre millor classificat a l’Olimpíada d’Economia, l’Institut Antoni de Martí i Franquès, José Manuel Vila.

El premi Fundació Coll-Urgellès a l’estudiant amb millor nota d’admissió del curs 2018-19 ha estat per a Marta Barrientos, que cursa el doble grau d’Administració i Direcció d’Empreses i Finances i Comptabilitat i prové de l’Institut Julio Antonio de Móra d’Ebre.

L’estudiant del doble grau d’Administració i Direcció d’Empreses i Finances i Comptabilitat, Marta Barrientos, rep el premi de la Fundació Coll-Urgellès, per tenir la millor nota d’admissió del curs 2018-19.