Notes de premsa 25/03/2020

Investigadores de la URV impulsen el Repte Experimenta a casa

La iniciativa, en col·laboració amb l'ICIQ, anima a nenes, nens i adolescents a participar en un concurs a les xarxes per mostrar vídeos sobre experiments científics fets a casa

No sempre cal un laboratori per fer experiments científics. Amb una cuina, unes quantes idees originals i temps lliure és possible, per exemple, construir un vaixell propulsat de vapor, fer un volcà, fabricar una serp o crear una làmpada de lava. Són alguns dels exemples del Repte Experimenta a Casa, una iniciativa impulsada per investigadores i investigadors de la Universitat Rovira i Virgili amb la col·laboració de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) per a què el confinament no sigui un impediment no només per a què nens i joves aprenguin ciència, sinó també per explicar-la participant en un concurs a les xarxes.

El Repte Experimenta és un programa adreçat a escoles i instituts de secundària, però que durant aquestes setmanes de confinament entra a les cases per oferir alternatives d’aprenentatge i entreteniment des de vessants com la química, l’enginyeria, l’enologia, la biologia, la biotecnologia o la física. L’objectiu inicial del programa és que de la mà de padrins científics vinculats al món acadèmic i empresarial, els alumnes dissenyin un experiment amb productes d’ús quotidià, com aliments, productes de farmàcia o de neteja…) i facin un vídeo amb el què participaran en un concurs en què es premiaran els i les millors joves en fer divulgació científica.

En el projecte que es fa a les aules els padrins treballen amb equips de quatre alumnes, però durant aquestes properes setmanes l’apadrinament es farà de manera virtual. Així, des d’ara i fins que acabi el confinament, es publicaran al web i a les xarxes socials del programa experiments senzills que les famílies poden fer a casa sota el lema Experimenta a casa. Així les investigadores i investigadors de l’URV i l’ICIQ i els seus fills i filles es posen la bata i els guants per convidar a tothom a descobrir el mètode científic de primera mà.

#RepteExperimentaCasa: com funciona el concurs?

Qui vulgui pot provar de fer aquests experiments i animar-se a compartir-lo en un vídeo a través d’Instagram, Twitter o  Facebook amb l’etiqueta #RepteExperimentaCasa. Les persones que hi participin entraran en un sorteig en el què poden guanyar entrades a Port Aventura, un joc d’edició especial d’aniversari Quimicefa amb 100 experiments o llibres de la col·lecció Experimenta! de Cossetània amb una vintena d’idees per fer experiments amb nens i nenes. Els resultats del sorteig es publicaran el 30 d’abril de 2020 al web del Repte Experimenta.

Sobre el programa Repte Experimenta

Partint de la base de que l’interès i la vocació per la ciència no neix, es crea, el programa Repte Experimenta desafia a partir d’un concurs els alumnes de 1r i 2n d’ESO a dissenyar un experiment i realitzar un vídeo de la mà de padrins científics del món acadèmic i empresarial. La iniciativa va començar com a prova pilot a la Salle Tarragona i a partir del curs vinent s’ampliarà a cinc escoles més de la demarcació, a les què se’ls ofereix un programa de 4 sessions de 2 hores de durada (a les seves instal·lacions) utilitzant l’experimentació per apropar els alumnes al mètode científic.

Ajudats per padrins científics, cada equip de 4 estudiants descobreix el fonament científic del seu experiment i el posa en marxa. El resultat final és una memòria i un vídeo explicatiu de cada experiment realitzat.

Un dels altres objectius de la iniciativa és fer de motor per despertar vocacions científiques en els més petits. Per això, els alumnes d’ESO es converteixen alhora en professors dels alumnes de primària deixant-los experimentar de la seva mà durant els Tallers ‘Experimenta!‘. A més, cada escola seleccionaa 5 equips d’ESO per concursar amb el seu experiment i vídeo a la Fira Experimenta, un esdeveniment obert al públic on famílies amb nens descobreixen la ciència repetint els experiments dels concursants. Com a cloenda es lliuren els Premis Experimenta als tres millors equips de joves divulgadors científics.

La novetat del Repte Experimenta radica en els padrins i padrines, investigadors i professionals en actiu i futurs científics que apropen el món de la Química, l’Enginyeria, la Biologia, l’Enologia, la Biotecnologia o la Física d’una manera alternativa al currículum escolar. Conèixer de primera mà què fan en el seu dia a dia aquests professionals reforça el coneixement sobre l’aplicació del mateix en el món laboral. En aquest sentit el programa compta amb el suport de les empresses Elix Polymers, Dupont Water Solutions, BASF, Messer i l’Unitat de radioquímica ambiental i sanitària.

Aquesta iniciativa està dirigida per Eva Pocurull, Catedràtica de Química Analítica al Departament de Química Analítica i Química Orgànica de l’URV i Barbara Vastenavond, responsable de projectes de recerca i divulgació científica del grup Interfibio, del Departament d’Enginyeria Química de la URV.

Les bases del concurs es poden consultar aquí