21/01/2020

Investigadors de la URV aposten per Nutriscore com una eina de salut pública

Junt amb altres professionals de la salut i organitzacions de consumidors han participat en el panell científic de la jornada sobre aquest tipus d’etiquetatge nutricional

Una imatge de la jornada que s'ha fet aquest matí a Madrid i que ha comptat amb la presència, al comitè científic dels investigadors i investigadores de la URV Jordi Salas-Salvadó i Nancy Babio.

Societats científiques i experts de l’àmbit de la nutrició i de la salut, organitzacions de consumidors i representants de les administracions públiques s’han posicionat avui a Madrid a favor de l’obligatorietat de la implantació de l’etiquetatge nutricional Nutriscore a Europa com a eina transversal de salut pública. Entre ells i com a part del panell científic hi ha pres part Jordi Salas-Salvadó, Catedràtic de Nutrició de la Universitat Rovira i Virgili director del Centre Català de la Nutrició de l’Institut d’Estudis Catalans i Nany Babio investigadora i responsable del grau en Dietètica i Nutrició Humana de la URV, tots dos membres del la Unitat de Nutrició Humana de la URV i del CIBEROBN.

Salas-Salvadó ha destacat el rol clau dels etiquetatges frontals dels aliments en la lluita contra l’obesitat i les malalties cròniques. “L’increment de la prevalença de l’obesitat i les patologies associades com ara la diabetis, la hipertensió i el colesterol elevat, comporta la necessitat d’aplicar polítiques socials que ajudin a frenar aquesta tendència” ha apuntat. Assegura que la implementació de les Etiquetes Nutricionals Frontals ha estat recomanada per l’Organització Mundial de la Salut “com a mesura per a millorar la compra i l’alimentació i cuidar així la salut, prevenint l’aparició de malalties no transmissibles”. Babio, de la seva banda ha posat en relleu que Nutriscore és una eina viva que evolucionarà amb els coneixements científics i la legislació europea. En aquest sentit ha explicat que recentment es va incloure a l’oli d’oliva en el càlcul del perfil nutricional en el qual es basa el Nutriscore, permetent així la seva adequació a la dieta mediterrània.

Aquesta modificació, realitzada sobre una base estrictament científica i duta a terme entre investigadors d’Espanya i França, ha permès classificar de nou l’oli d’oliva amb la millor puntuació pel seu destacat perfil nutricional. Així, Nutriscore situa a l’oli d’oliva com a millor aliment per davant dels olis de blat de moro, gira-sol i cacauet, i també per sobre de l’oli de palma i la mantega que es troben en un nivell encara més inferior.

Basat en un codi de lletres i colors, Nutriscore és un etiquetatge nutricional que informa els consumidors sobre la qualitat nutricional dels productes. Està desenvolupat a partir d’un algoritme científic ha estat ja adoptat en alguns països europeus com França, Bèlgica, Alemanya i els Països Baixos. S’ha demostrat que aquest etiquetatge facilita la comprensió de la qualitat nutricional dels aliments i fomenta millors decisions de compra i de consum, en tots els contextos socioeconòmics.

Aquest dimarts s’ha fet una jornada lloc al campus Chamartín de l’Institut de Salut Carles III impulsada per la Societat Científica Espanyola de Dietètica i Nutrició i el Centre Català de la Nutrició de l’Institut d’Estudis Catalans en què hi ha participat la comunitat investigadora i societats científiques.

Sobre Nutriscore

Nutriscore és un logotip basat en un codi de lletres i colors que se situa en la part frontal dels envasos i té una doble vocació: la d’informar el consumidor sobre la qualitat nutricional global dels aliments, permetent comparar productes i orientar les seves decisions de compra cap a aquells de millor qualitat nutricional, i incitar la indústria a millorar la qualitat nutricional dels aliments que fabriquen oferint-los l’oportunitat de valorar els seus esforços en termes de reformulació.

Cada producte es posiciona en una escala de cinc colors (nivells) que va des del producte més favorable des del pla nutricional (classificat A-color verd) fins al menys favorable (classificat E-color vermell). La puntuació es calcula a través d’un algoritme basat en dos aspectes diferents: el contingut en nutrients i aliments a afavorir (fibres, proteïnes, fruites i verdures, lleguminoses, fruita seca de pela i olis d’oliva, colza i nou), d’una banda, i el de les calories i els nutrients a limitar (àcids grassos saturats, ensucris, sal), per un altre.

Nutriscore es basa en l’anàlisi de 100 g o 100 ml d’aliment pel que permet una comparació objectiva. Aquest etiquetatge permet comparar productes de la mateixa categoria o comparar aliments de diferents categories (per exemple, els aliments consumits en el desdejuni: cereals de desdejuni, pa de motlle, galetes, bescuits, brioixeria), o fins i tot comparar un mateix aliment de diferents marques. Les recerques mostren que és el sistema més eficaç per a ajudar els consumidors a orientar les seves decisions de compra cap a aliments més saludables.

Disposa d’un sòlid historial científic, amb més de 40 publicacions en revistes científiques internacionals. Aquestes recerques han permès validar l’algoritme i també demostrar la seva eficàcia en els comportaments de compra dels consumidors i la seva superioritat respecte a altres etiquetatges existents. A més, aquests treballs científics han demostrat la gran eficàcia de Nutriscore  en les poblacions més vulnerables.