27/10/2016

Investigadors de la URV estudien les transformacions dels materials amb la pressió al sincrotró Alba

Els doctors M. Cinta Pujol, Joan J. Carvajal i Magdalena Aguiló, del grup de Física i Cristal·lografia de Materials i Nanomaterials (FiCMA-FiCNA), del Departament de Química Física i Inorgànica han realitzat mesures durant dos dies al sincrotró Alba, situat a Cerdanyola del Vallés, analitzant els canvis estructurals que els materials pateixen a molt alta pressió, superant valors 30 vegades superiors a la pressió atmosfèrica

Els investigadors han pogut analitzar els canvis estructurals que els materials pateixen a molt alta pressió.

Aquest treball s’emmarca en un projecte que realitza aquest grup de recerca, centrat en desenvolupar sensors que puguin permetre, entre altres coses, determinar la pressió d’un material a partir de la radiació emesa per partícules luminescents disperses en el propi si del material. El grup FiCMA-FiCNA ha desenvolupat i caracteritzat aquest tipus de nanopartícules aquests últims anys. El desenvolupament de nanosensors de pressió són d’interès per l’estudi de les deformacions en infraestructures de construcció com ponts i edificis, o per fer recobriments en naus aeroespacials i poder estudiar, in situ, els canvis de pressió i temperatura que pateixen quan retornen a l’atmosfera.

Investigadors del grup de Física i Cristal·lografia de Materials i Nanomaterials (FiCMA-FiCNA), treballant a les instal·lacions del sincrotró.

Tot i que el grup de recerca de FiCMA-FiCNA ja ha realitzat mesures en altres instal·lacions de sincrotró, com el European Synchrotron Radiation Facitity (ESRF) a Grenoble (França), el National Sychrotron Light Source (NSLS) a Brookhaven (EEUU) o el sincrotró SOLEIL a París (França), és el primer cop que ha obtingut temps de mesura al sincrotró Alba.