20/02/2017

Investigadors de l’ICIQ preparen valuosos fàrmacs a partir de residus de tefló

Les oficines de registre de patents dels Estats Units i la UE han concedit a investigadors de l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ) els drets d'explotació en exclusiva d'un nou mètode de valorització de residus. Aquest sistema ofereix una alternativa sostenible per a la preparació de valuosos fàrmacs i productes agroquímics a partir del fluoroform, un residu que s'obté en la síntesi del tefló

El fluoroform és un compost químic de carboni i fluor molt contaminant i d’elevat efecte hivernacle. Es produeix majoritàriament com a sub-producte de la síntesi del tefló, el conegut antiadherent. El tractament per eliminar-lo és costós perquè és molt difícil de cremar, ja que es tracta d’una substància molt resistent al foc.

No obstant, els investigadors de l’ICIQ, liderats pel professor Vladimir Grushin, van veure en el fluoroform una oportunitat per disposar de compostos fluorats econòmics. Aprofitant un residu que la indústria sol descartar, van desenvolupar un mètode per obtenir compostos orgànics funcionalitzats amb àtoms de fluor. Aquests compostos orgànics fluorats són útils per preparar valuosos productes: des de fàrmacs –com el popular antidepressiu Prozac® o diversos tractaments del càncer de pròstata– fins a productes agroquímics i nous materials.

Les oficines de patents dels Estats Units i Europa han concedit a l’ICIQ els drets d’explotació en exclusiva d’aquest mètode de síntesi. Actualment, l’ICIQ busca aliats en la indústria química i farmacèutica per llicenciar i explotar aquesta nova tecnologia de valorització de residus.