18/10/2018

Investigadors en catàlisi tracten dels reptes de futur en la fabricació de nous productes a través de processos sostenibles

La URV, amb la col·laboració de CTQC-Eurecat i l’ ICIQ organitzen a Tarragona la segona trobada transpirinenca de grups que treballen en catàlisi, junt amb ponents convidats d’arreu d’Europa

Avui en dia un dels principals reptes per als químics passen pel desenvolupament de catalitzadors per a l’aplicació industrial així com per a la transformació de recursos renovables per reemplaçar  el consum de combustibles  fòssils. Així i després de 1a edició de TraPCat (Tolosa, 2016), arriba a Tarragona la segona edició d’aquesta trobada transpirinenca que pretén apropar investigadors dels grups que treballen en catàlisi a ambdós costats dels Pirineus i més enllà, amb la contribució de cinc ponents convidats dels Països Baixos, Suïssa, Hongria, França i Espanya. La trobada es fa a les instal·lacions del Seminari de Tarragona els dies 18 i 19 d’octubre i, a banda de les xerrades, s’hi poden veure fins a 80 pòsters fruit de la recerca dels investigadors i investigadores participants. Es tracta d’una reunió amb contribucions a la catàlisi homogènia, heterogènia, nano i organocatalàlisi, un fòrum de debat i contacte en el camp de la catàlisi.

El comitè d’organització local està coordinat pels professors  Carmen Claver i Sergio Castillon de la URV i  format per investigadors de la Universitat, l’Institut Català d’Investigació Química i el Centre Tecnològic de la Química-Eurecat. La reunió té l’objectiu de promoure la participació de joves investigadors i la discussió entre els investigadors més joves dels diferents grups de recerca.

La catàlisi és una tecnologia clau per a la fabricació de nous productes a través de processos sostenibles. Els nous reptes en catàlisi s’obren cap al descobriment de nous processos i el disseny més eficient i estable de catalitzadors, proporcionant una alta activitat i una selectivitat específica mitjançant la comprensió de diferents aspectes dels mecanisme ( o aspectes mecànics) i del cicle catalític

Moltes reaccions químiques no es produirien o ho farien molt lentament si no hi hagués un catalitzador que modifica  velocitat d’una reacció química sense alterar propietats dels productes. Fent servir poca quantitat de catalitzador, les reaccions troben un camí més ràpid sense utilitzar tanta energia ni produir tants residus no desitjats. La recerca en catàlisi és un dels més prolífics de la indústria química i farmacèutica ja que permet millorar l’eficiència dels processos de fabricació.