24/10/2017

Investigadors internacionals debaten la transformació de les destinacions turístiques a la URV

El congrés “Tourism Shaping Places. Mobilities and tourism destination evolution” que s'ha fet a Vila-seca ha comptat amb 31 presentacions científiques

Una imatge de la xerrada de Mathis Stock, responsable del grup Cultures i Natures del Turisme de l’Institut de Geografia i Sostenibilitat a la Universitat de Laussane.

Del 18 a 21 d’octubre, investigadors de tot el món han participat a la Facultat de Turisme i Geografia de la Universitat Rovira i Virgili a Vila-seca en el simposi “Tourism Shaping Places. Mobilities and Tourism Destination Evolution”. Una seixantena d’assistents de dinou països de tots els continents han participant en 31 presentacions científiques agrupades en deu sessions paral·leles centrades en models turístics emergents, mobilitats, espais i evolució sostenible de les destinacions turístiques.

La jornada ha comptat amb tres ponents destacats, Kevin Hannam professor de Mobilitats del Turisme a la Middlesex University de Dubai, que estudia els fenòmens de mobilitat com a processos de trauma, transformació i transició; Szilvia Gyimóthy, cap de la Unitat de Turisme al Departament de Cultura i Estudis Globals de l’Aalborg University de Dinamarca, que realitza la seva recerca en torn de l’economia col·laborativa en diferents contexts; i Mathis Stock, responsable del grup Cultures i Natures del Turisme de l’Institut de Geografia i Sostenibilitat a la Universitat de Laussane, Suïssa, que descriu els complexos turístics com a formes urbanes diferents a les ciutats.

Noam Shoval, de la Universitat Hebrea de Jerusalem, ha assenyalat en la sessió de cloenda del congrés les principals línies de treball analitzades durant les jornades com són l’evolució de les destinacions, la influència de l’espai en els comportaments dels turistes, l’ús de la tecnologia en l’experiència turística a la destinació, i el paper de la mobilitat en la configuració de les activitats turístiques.

Els participants han realitzat una visita de camp a alguns dels barris més importants de Barcelona pel que fa a afluència turística, com el Raval, el Gòtic o l’Eixample, acompanyats d’experts locals i han conegut Tarragona, Reus, Salou i Vila-seca.

L’obertura de Tourism Shaping Places. Mobilities and Tourism Detination Evolution ha estat a càrrec dels coorganitzadors de l’esdeveniment, Salvador Anton, Antonio Paolo Russo i Julie Wilson del Grup de Recerca d’Anàlisi Territorial i Estudis Turístics (GRATET) i Dieter K. Müller, representant de la Comissió en Turisme, Oci i Canvi Climàtic de l’organisme internacional Unió Geogràfica Internacional.

La benvinguda institucional ha comptat també amb la participació de Josep Manel Ricart vicerector de Política Científica i Recerca de la URV, Manuela Moya, segona tinent d’alcalde i  regidora de Serveis al Territori i Ensenyament de l’Ajuntament de Vila-seca, i Marta Nel·lo, degana de la Facultat de Turisme i Geografia de la URV.

L’esdeveniment, organitzat pel grup de Recerca d’Anàlisi Territorial i Estudis Turístics (GRATET) del Departament de Geografia juntament amb la Unió Geogràfica Internacional (IGU), s’emmarca dins el projecte MOVETUR, que estudia com els canvis en els patrons de mobilitat global estan transformant les destinacions turístiques. Es tracta d’un projecte finançat pel Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat i la Unió Europea. El simposi compta amb la col·laboració del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya, de l’equip de Turisme i Sostenibilitat de la Universitat Oberta de Catalunya i de la Diputació de Tarragona.

La Unió Geogràfica Internacional (IGU) és una organització acadèmica internacional que es dedica al desenvolupament de l’àmbit de la Geografia a través de la coordinació de la recerca i la docència en tots els països del món.