12/02/2016

Joan Maria Thomàs rep la medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic

El professor d'Història Contemporània de la URV Joan Maria Thomàs ha rebut aquesta distinció, per la seva contribució al desenvolupament de la ciència. Ha estat en un acte a la tarda a l'Auditori del Palau de la Generalitat el dijous 11 de febrer, presidit pel conseller d'Empresa i Coneixement Jordi Baiget

En la 22ena edició de la distinció, el Govern ha reconegut 16 personalitats i 3 institucions per la seva contribució al desenvolupament de la ciència i al tecnologia a Catalunya. Al conseller Jordi Baiget l’han acompanyat el secretari d’Universitats i Recerca, Arcadi Navarro, i el director general de Recerca, Josep Maria Martorell.

A l’acte ha assistit el rector de la URV, Josep Anton Ferré, el delegat del rector de Relacions Institucionals, Antoni Gonzàlez Senmartí, i el director general d’Universitats Josep Pallarès (URV). Un dels guardonats, el doctor en química Artur Bladé, ha fet un parlament en representació de la resta de persones distingides.

Joan Maria Thomàs és investigador ICREA Acadèmia i professor titular acreditat com a catedràtic d’Història Contemporània a la URV. Llicenciat (UB) i doctorat (UAB) en Història Contemporània, ha estat investigador visitant i professor a universitats d’arreu del món. Ha estat guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona d’Història i el Premi de la Crítica “Serra d’Or” i és investigador principal del projecte de recerca titulat “Estats Units, Alemanya, Regne Unit, Japó i les seves relacions amb Espanya durant la Segona Guerra Mundial i la Primera Postguerra (1939-1953): noves perspectives”.

Ha escrit deu llibres com a únic autor -dos d’ells traduïts a l’anglès-, catorze com coautor, i dinou articles. Porta a terme la seva recerca a través del grup consolidat Ideologies i Societat a la Catalunya Contemporània (ISOCAC), és membre dels consells editorials de diferents publicacions i pertany a d’associacions històriques d’arreu del món. Les seves principals línies d’investigació són el feixisme, el franquisme, la Guerra Civil, les relacions d’EUA amb Espanya durant Guerra Civil espanyola, la història dels Estats Units i el comerç de materials estratègics amb l’Alemanya nazi des d’Europa i Àsia, la Segona Guerra Mundial i la primera postguerra.

A la foto, les persones guardonades juntament amb els responsables polítics universitaris, entre ells Joan Maria Thomàs i Josep Pallarès de la URV, director general d'Universitats.
A la foto, les persones guardonades juntament amb els responsables polítics universitaris, entre ells Joan Maria Thomàs i Josep Pallarès de la URV, director general d’Universitats.

La Generalitat de Catalunya també ha concedit la Medalla Narcís Monturiol a 15 científics més: Ramon Bacardit, Jaume Bertranpetit, Artur Bladé, Martine Bosman, Françoise Breton, Marta Cascante, Miquel Duran, Jordi Galí, Antonio Gens, Jaume Llibre, Xavier Matias-Guiu, Antoni Oliva, Josep Rizo, David Serrat i Isabelle Vernos.

També han rebut la Placa Narcís Monturiol tres institucions: el Centre d’Estudis Demogràfics, el Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya i la Reial Acadèmia de Ciència i Arts de Barcelona.