21/04/2017

Joan Martí i Castell, membre de la Reial Acadèmia de les Bones Lletres i Creu de Sant Jordi 2017

El catedràtic emèrit de Filologia Catalana i primer rector de la URV ha estat mereixedor d'aquests dos reconeixements

Un moment de l'acte a l'Acadèmia

La Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona va rebre ahir dijous 20 d’abril al vespre com a Acadèmic Numerari el catedràtic emèrit de Filologia Catalana i primer rector de la URV Joan Martí i Castell. En l’acte públic d’ingrés va llegir el discurs preceptiu, que va titular “Josep Pin i Soler: el personatge i la competència lingüística”. Li va contestar en nom de la Corporació l’Acadèmic Numerari Manuel Jorba.

L’entitat és la successora d’una agrupació d’afeccionats a la literatura i la història, en la seva majoria nobles i eclesiàstics, nascuda el 1700, i que va prendre el nom d’Acadèmia. La seva missió primordial era l’estudi de la història de Catalunya i la formació de la joventut en la història, la filosofia i la literatura. Com a tasques, en l’actualitat, s’imposa col·laborar en l’ensenyament del tercer cicle universitari i acollir en el seu local corporatiu reunions científiques, així com continuar realitzant una important tasca editorial que permet l’edició de treballs científics amb més difícil sortida en l’edició comercial.

Creu de Sant Jordi 2017

Juntament amb altres 28 persones i 23 entitats, Joan Martí i Castell ha estat distingit amb la Creu de Sant Jordi d’enguany, segons acord del Govern del passat 11 d’abril. Aquest guardó és un reconeixement a la seva tasca acadèmica en els terrenys de la dialectologia, la historia social de la llengua, la sociolingüística i la lexicografia. També se li reconeix haver ocupat diferents càrrecs de responsabilitat en institucions científiques, com el primer rector de la URV, ser president de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans i presidir l’Institut Interuniversitari Joan Lluiís Vives, a més de ser-ne un dels seus impulsors.

La Creu de Sant Jordi és una distinció que es dona a persones o entitats que, pels seus mèrits, han prestat serveis destacats a Catalunya en la defensa de la seva identitat o, més generalment, en el pla cívic i cultural.

Joan Martí i Castell (Tarragona, 1945) ha estat el primer rector de la URV (1992-1998). La seva trajectòria ha estat d’excel·lència investigadora en lingüística diacrònica, història social de la llengua, sociolingüística i lexicografia. És membre numerari de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC, 1992) i ha estat president de la seva Secció Filològica. És membre de la Comissió Permanent del Consell Social de la Llengua Catalana de la Generalitat, i membre del Consell Assessor del Centre de Temes d’Estudis Contemporanis de la Generalitat. Va rebre la Medalla de la URV i és Fill Predilecte de la ciutat de Tarragona.

A l’abril passat la URV i el Departament de Filologia Catalana li van dedicar una obra científica en dos volums, “Miscel·lània d’homenatge a Joan Martí i Castell”.