14/11/2017

Josep-Oriol Casanovas de la URV, finalista dels premis Enfermería en Desarrollo

A la seva tesi doctoral crea un prototip per monitoritzar el dolor dels nounats ingressats en cures intensives

L’infermer del Servei d’Urgències de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus Josep-Oriol Casanovas, autor del projecte “Prototip per a monitorització del dolor neonatal mitjançant l’aprenentatge automàtic i la intel·ligència artificial” basat en la seva tesi doctoral, és un dels catorze finalistes dels premis 2017 de la revista Enfermería en Desarrollo. S’han elegit entre les 218 candidatures provinents de totes les comunitats i ciutats autònomes d’Espanya i de països com França, Argentina, Guatemala i Mèxic.

Els nounats, especialment els que estan ingressats a cures intensives, han de passar amb freqüència per procediments de cura i diagnòstic que poden ser dolorosos o causar malestar. Un repte del personal d’infermeria és ser capaç de reconèixer i avaluar el dolor del nadó, ja que aquest no ho pot expressar i depèn que els altres sàpiguen identificar-lo. La tesi de Casanovas consisteix en la creació d’una eina informàtica que és capaç de proporcionar el nivell de dolor que sent el nounat dins d’una escala de valors preexistent. Això ho fa utilitzant els registres de paràmetres conductuals del nadó presos amb una càmera i un micròfon (moviment de braços, frunziment del nas, plor …) i els paràmetres fisiològics mesurats a través d’una màquina de monitorització (freqüència cardíaca, tensió arterial, saturació d’oxígen, temperatura …). L’eina realitza la valoració de les dades i la registra a temps real, a més d’avisar al professional sanitari en cas de detectar un valor d’alarma o la necessitat d’atenció.

Els professionals d’infermeria participen activament en la disminució del dolor dels seus pacients, però el sistema de protocols que s’utilitza per avaluar al nounat ha tingut fins ara una mancança: el registre del dolor. El dolor és una dada clínic important i el seu monitoratge constant permet a la infermeria “incloure la valoració del dolor com a cinquena constant vital”, explica Casanovas.

La tesi es va realitzar al doctorat en Infermeria de la URV, dirigida pels professors Montse Garcia (Departament d’Infermeria) i Antoni Martínez (Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques). Les 218 propostes presentades als premis provenen d’infermeres i fisioterapeutes, tant assistencials com docents, investigadores i gestores, estudiants, unitats d’infermeria, associacions professionals i de pacients.

Els guardons estan organitzats per la revista Enfermería en Desarrollo, editada pel Sindicat d’Infermeria, SATSE, en col·laboració amb la Fundación para el Desarrollo de la Enfermería, FUDEN, per tal de donar suport a les infermeres i fisioterapeutes que treballen pel desenvolupament de les seves professions i suposen un reconeixement col·lectiu a la seva aportació, animant a tots a seguir esforçant-se, dia a dia, per millorar el seu treball.

Els guanyadors de cada categoria es coneixeran en l’acte de lliurament dels premis, el proper dijous, 23 de novembre al teatre Fernando de Rojas del Cercle de Belles Arts de Madrid, on rebran un guardó commemoratiu.

Enfermería en Desarrollo és una publicació de periodicitat trimestral, creada el maig de 2013. Recull les experiències singulars de persones i institucions vinculades amb les cures de salut que han obert nous horitzons o que han donat forma a projectes que afavoreixen el desenvolupament professional i atenen les demandes de salut de la societat.

Los galardones están organizados por la revista Enfermería en Desarrollo, editada por el Sindicato de Enfermería, SATSE, en colaboración con la Fundación para el Desarrollo de la Enfermería, FUDEN, con el fin de apoyar a las enfermeras y fisioterapeutas que trabajan por el desarrollo de sus profesiones y suponen un reconocimiento colectivo a su aportación, animando a todos ellos a seguir esforzándose, día a día, por mejorar su trabajo. ës uno de los premios más prestigiosos en el área de habla hispana.

Los ganadores de cada categoría se conocerán en el acto de entrega de los premios, el próximo jueves, 23 de noviembre en el teatro Fernando de Rojas del Círculo de Bellas Artes de Madrid, donde recibirán un galardón conmemorativo.

La revista Enfermería en Desarrollo  es una publicación de periodicidad trimestral, creada en mayo de 2013, que recoge las experiencias singulares de personas e instituciones vinculadas con los cuidados de salud que han abierto nuevos horizontes o que han dado forma a proyectos que favorecen el desarrollo profesional y atienden las demandas de salud de la sociedad.