20/11/2017

Júlia Domínguez, Clara Preixens i Marta Ramos guanyen els Premis de secundària de Recerca en Química

En l'acte d'entrega, Miquel Duran va oferir el taller-espectacle "La màgia de la taula periòdica"

Les estudiants premiades, amb els seus professors tutors i responsables universitaris.

La 19a edició del Premi de Recerca en Química que atorga la Facultat de Química de la URV als estudiants de tercer i quart d’ESO i Batxillerat es va lliurar aquest divendres 17 de novembre, amb l’objectiu de fomentar la vocació investigadora i científica. El premi es va atorgar a tres treballs dels divuit que hi aspiraven. El primer va ser pel treball “La cara dolça de la llum. Determinació experimental de la concentració de sucre en begudes refrescants mitjançant polarimetria i reflectometria low cost”, de Júlia Domínguez de l’institut Guindàvols de Lleida. L’autora va rebre 1.000 euros i el centre 800. El segon premi va ser pel treball “Del camp al cap: la química de la tinció del cabell amb colorants naturals” de Clara Preixens, també de l’Institut Guindàvols de Lleida. L’autora va rebre 600 euros i el centre 400. I el tercer premi es va atorgar al treball “Assassinat a institut, solució al laboratori” de Marta Ramos de l’Institut Josep Tapiró de Reus. L’autora va rebre 300 euros i el centre 200.

Durant l’acte, que es va fer a l’Aula Magna del campus Catalunya, el catedràtic de Química Física de la Universitat de Girona Miquel Duran va fer el taller-espectacle “La Màgia de la Taula Periòdica”, durant el qual va realitzar jocs de mans i demostracions experimentals relacionats amb la taula periòdica dels elements. A través de l’espectacle, Duran va desgranar les nocions bàsiques de la taula periòdica.  L’investigador és autor de més de 200 articles en el camp de la Química Quàntica, però el seu interès també se centra en la divulgació científica.

Miquel Duran va fer participar el públic, en el taller.

L’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT) patrocina aquests premis, que atorga la Facultat de Química. Els autors dels treballs premiats reben una dotació econòmica i també ho fan els centres de secundària on estudien. La resta d’estudiants i centres participants també van rebre un diploma acreditatiu i un obsequi.

L’acte, que forma part de les activitats de la Setmana de la Ciència, el va presidir el rector Josep Anton Ferré i la degana de la Facultat de Química Yolanda Cesteros, acompanyats pel president de l’AEQT Josep Francesc Font. També va comptar amb la presència d’Enedina Espallargas de l’associació empresarial i d’Itziar Ruisánchez, secretaria de la Facultat i del jurat.

L’Aula Magna es va omplir, pels premis i pel taller espectacle.

En el torn de paraules, la degana va destacar que aquests són uns premis pioners en la seva especialitat que enguany compleixen 19 edicions amb l’objectiu de fomentar les vocacions científiques i de captar talent. Per la seva banda, el president de l’AEQT va refermar el compromís de col·laboració amb la Facultat per contribuir a la promoció de la química com a element per treballar per un futur més sostenible. Finalment, el rector va demanar a tots els estudiants participants mantenir l’ambició i les ganes d’aprendre.