31/01/2017

La directora general de Política Lingüística obre el II Cicle de Conferències sobre Sociolingüística a les Terres de l’Ebre

Ester Franquesa ha obert aquest segon cicle, titulat Llengua, Societat i Futur, dedicat a l'escola i la revitalització del català, que s'organitza al campus Terres de l'Ebre. S'ha iniciat el dijous 26 de gener, amb la conferència dedicada a la situació de la llengua catalana al 2015

La directora general de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya i presidenta del Consorci per a la Normalització Lingüística, Ester Franquesa, ha obert  el II Cicle de Conferències sobre Sociolingüística a les Terres de l’Ebre “Llengua, Societat i Futur”, a l’Aula Magna del campus Terres de l’Ebre de la URV. Amb el títol de “L’escola i la revitalització del català: la llengua a l’aula i al pati” aquest segon cicle de sociolingüística se centra en l’ús de la llengua a l’escola i entre els joves. De fet, són els usos lingüístics dels joves d’avui els que marcaran el futur de la llengua.

La conferència inaugural ha tingut un contingut més genèric i ha anat a càrrec de Miquel-Àngel Pradilla, professor titular de Fonètica i Fonologia i de Sociolingüística al Departament de Filologia Catalana de la URV i membre de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, que ha fet la presentació de l’informe  sobre la situació de la llengua catalana 2015, elaborat per la Xarxa científica Cruscat, que dirigeix, i l’Institut d’Estudis Catalans.

Organitzat per l’Antena Cultural Tortosa de la URV, Òmnium, el col·lectiu Som Escola i el Consorci per a la Normalització Lingüística a les Terres de l’Ebre, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tortosa i el Departament de Cultura de la Generalitat, aquest segon cicle de sociolingüística parteix de la premissa que els ciutadans no escullen lliurement la llengua amb què s’expressen i es comuniquen amb els altres, sinó que és una elecció supeditada a l’entorn. En el cas concret de Catalunya, l’ús del català ve condicionat pel fet que un 8,4% de la població del país afirma no entendre gens o entendre amb dificultats el català, segons dades de l’Enquesta d’Usos Lingüístics del 2013; o que un 23,4% diu que no sap parlar-lo gens, ho fa poc o amb dificultats, segons aquesta mateixa enquesta. Això acaba limitant l’ús del català en una societat bilingüe on majoritàriament tothom entén i sap parlar el castellà.

La resta de conferències programades dins el cicle són: “El sentit de la immersió lingüística i de la jerarquització lingüística en el sistema educatiu català”, a càrrec de Pere Mayans, cap del Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics del Departament d’Ensenyament de la Generalitat; “La formació en sociolingüística: element clau per entendre actituds i comportaments”, a càrrec de Bernat Joan de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i exsecretari general de Política Lingüística i exdiputat del Parlament Europeu; “Les llengües dins l’aula: una perspectiva longitudinal”,  a càrrec de Vanessa Bretxa, professora de la UB; i finalment, “Usos i percepcions lingüístics de la joventut”, a càrrec de Joan Pujolar, professor de la UOC.

Es tracta d’una activitat reconeguda pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat que certificarà l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE URV) per 10 hores. La inscripció per al professorat és en línia en l’oferta formativa de l’ICE. D’altra banda, des de la URV s’expediran certificats d’assistència per a estudiants o tècnics, però cal assistir al menys al 80% de les conferències per obtenir-los. La inscripció és gratuïta i s’ha de fer a través del correu suportantena@urv.cat. Són conferències obertes a tot tipus de públic interessat per la situació de la llengua catalana en la societat, però particularment a professors i estudiants i persones que generin opinió.

En total s’han programat cinc conferències que s’impartiran l’últim dijous de cada mes a les 6 de la tarda al campus Terres de l’Ebre de la URV; excepte la del mes de març que es farà en divendres.