08/04/2017

La doctoranda de la URV Judit Morlà passa a la final del concurs de monòlegs científics FameLab

S'ha classificat amb un monòleg sobre l'ús de les nanopartícules per detectar les mutacions de l’ADN

Judit Morlà durant la interpretació del seu monòleg. Foto: FECYT

La doctoranda de la URV, Judit Morlà, és una de les vuit científiques i científics que s’han classificat per a la final espanyola del concurs de monòlegs científics FameLab 2017. La segona semifinal d’aquest certamen es va fer divendres a la nit al Teatre Poliorama de Barcelona, davant de més de 600 persones. Morlà hi  va participar amb un monòleg sobre l’ús de les nanopartícules per detectar les mutacions de l’ADN, que li va donar el pas a la final. Enguany és la cinquena edició d’aquest concurs a l’Estat espanyol, i la segona vegada que un investigador de la URV arriba a la final, despès que l’any 2015 ja ho va fer Toni Vallès.

El jurat de la semifinal de Barcelona va estar integrat per Albert Barniol, presentador del temps als migdies de TVE i sotsdirector del departament de Meteorologia de TVE; Gloria García, presidenta de Celestia Aerospace i directora científica i col·laboradora del programa “Òrbita Laika: La Nova Generació”, i Ricardo Moure, guanyador de Famelab Espanya 2014 i membre del grup de monologuistes científics Big Van. La gala la va presentar l’actriu i humorista Sílvia Abril.

Als quatre finalistes de Barcelona se sumen els quatre guanyadors de la semifinal de Bilbao que es va fer el passat 24 de març. Tots ells hauran d’interpretar un nou monòleg en la final que tindrà lloc en el Museu Nacional de Ciència i Tecnologia a Madrid, el proper 24 de maig. D’allí en sortirà el guanyador que representarà a Espanya al Cheltenham Science Festival que se celebrarà al juny al Regne Unit.

Abans, els vuit semifinalistes participaran en una masterclass a Madrid amb experts en tècniques d’expressió i comunicació, amb l’objectiu d’ajudar-los a perfeccionar les seves habilitats comunicatives.

Imatge dels quatre classificats en la semifinal d’aquest divendres, al teatre Poliorama. Foto: FECYT

Judit Morlà va néixer a Tarragona fa 25 anys i va estudiar el Grau de Biotecnologia i un màster en Nanociencia i Nanotecnologia a la Universitat Rovira i Virgili. Està fent un doctorat sobre la detecció de mutacions al material genètic utilitzant nanopartícules, que és el tema que va triar per al monòleg de la semifinal,  i aviat presentarà la seva tesi. Morlà va ser la guanyadora del concurs de monòlegs científics “Vols saber què investigo?”, organitzat per la URV al Teatre Bartrina, durant la Setmana de la Ciència de 2016.

A la semifinal de Barcelona hi va arribar també Álvaro Sahún que va estudiar el Grau de  Bioquímica i Biologia Molecular a la Universitat Rovira i Virgili i que ara fa la seva recerca al Centre Nacional d’Investigacions Cardiovasculars de Madrid.

Ciència i monòlegs, a més de 30 països

FameLab és un concurs de monòlegs científics que va néixer el 2005. El  principal objectiu és fomentar la divulgació de la ciència identificant, formant i donant a conèixer nous talents entre els qui treballen en ciència, a través del monòleg científic.  FameLab se celebra a més de 30  països de tot el món. A Espanya està organitzat pel British Council i la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT).