08/03/2016

La filòloga Eulàlia Lledó, distinció M. Antònia Ferrer 2016 pels seus estudis sobre la llengua des de la perspectiva de gènere

La URV, a través de l'Observatori de la Igualtat, lliura la distinció M. Antònia Ferrer 2016 a Eulàlia Lledó el dimecres, 9 de març a les 11 h. a la sala de graus del campus Catalunya. L'acte es fa en el marc de la 9ª Setmana de la Igualtat, a l'entorn del dia 8 de març, Dia Internacional de les Dones

La filòloga Eulàlia Lledó és una persona referent a Catalunya i a l’Estat en l’estudi del biaix de gènere que presenten el llenguatge i la literatura, i ha estat col·laboradora de la URV. La Distinció M. Antònia Ferrer va destinada a persones, entitats, institucions o col·lectius de la societat civil o del món acadèmic, que han destacat per la seva tasca de defensa dels drets de les dones i de la seva visibilització. L’atorgament de la Distinció és una mesura inclosa en el II Pla d’Igualtat de la URV actualment vigent.

En l’acte de lliurament de la Distinció intervenen: Josep Manel Ricart, vicerector de Política Científica i de Recerca; M. Antònia Ferrer, professora jubilada d’Història Contemporània que dóna nom al premi; i Inma Pastor, directora de l’Observatori de la Igualtat.

Mercedes Bengoechea, professora de Sociolingüística de la Universidad de Alcalá de Henares, hi pronuncia la conferència: “El género gramatical para la lingüística feminista”. És membre de la Comisión Asesora sobre Lenguaje del Instituto de la Mujer, ha estat membre de la Comisión Experta sobre Lenguaje e Infancia del Instituto Oficial de RTVE, i coordinadora del I Informe anual del Observatorio estatal de Violencia sobre la Mujer (2007).

Eulàlia Lledó

Eulàlia Lledó (Barcelona, 1952), és doctora en Filologia Romànica per la Universitat de Barcelona amb una tesi sobre la presència de les dones als diccionaris. Eulàlia Lledó va revisar exhaustivament i proposar canvis sobre la representació de les dones al Diccionari General de la Llengua Catalana de l’Institut d’Estudis Catalans. I juntament amb Esther Forgas, de la URV, i María Ángeles Calero, de la Universitat de Lleida, van estudiar i van emetre informes similars sobre el Diccionario de la Real Academia Española a finals dels anys 90. Van analitzar l’abassegadora presència del masculí i el seu pretès valor universal i la poca presència de les dones; va constatar que apareixien sobretot en funció de les seves relacions amb homes, o com un grup subaltern.

Ja als anys 80 va formar part de grups de docents que discutien sobre les maneres d’implementar la coeducació als centres, com el Col·lectiu de Dones de Batxillerat o l’Assemblea de Dones Ensenyants. Al llarg de la vida professional d’Eulàlia Lledó com a professora d’institut, el valor de la coeducació ha estat una constant sempre present, tant en les seves investigacions sobre didàctica com en la pràctica a l’aula.

Ha investigat col·laborant amb diferents universitats, el Consell Superior d’Investigacions Científiques, i pertany a diferents xarxes universitàries d’estudis de gènere. L’anàlisi del discurs l’ha portat a estudiar les notícies de la premsa sobre els maltractaments a les dones, les denominacions dels oficis o el llenguatge esportiu. D’entre les seves nombroses publicacions i guies, destaca el “Manual digital de llengua per visibilitzar la presència femenina”, el vocabulari d’oficis i càrrecs “Las profesiones de la A a la Z” o els 5 volums de la sèrie “Esports, dona i llengua”. Eulàlia Lledó és també escriptora, assagista i crítica literària, fa literatura de viatges i publica regularment articles d’opinió al diari Huffington Post. Ha rebut la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya, i la secretaria general d’Esports de la Generalitat va rebre el premi Bones Pràctiques en Comunicació No Sexista per un treball seu.

A la URV va participar en el II Col·loqui internacional “La Linguïstica de Pompeu Fabra”, i com a docent ha presentat ponències i ha impartit sessions en diferents seminaris, cursos i conferències. Va treballar en un projecte d’investigació dirigit per la professora Coral Cuadrada i en un altre comandat per Esther Forgas, i és membre del grup de recerca Gènere, Raça, Ètnia i Classe (GRÈC).

Més informació:

Eulàlia Lledó