13/04/2018

La Fundación Aduanera i la URV creen la primera càtedra de Dret Duaner d’Europa

El rector de la URV, Josep Anton Ferré, i el president del Patronat de la Fundació per a la Difusió del Coneixement i el Dret Duaner (Fundació Duanera), Alejandro Arola, han signat avui un conveni per constituir-la

Josep Anton Ferré i Alejandro Arola s'estrenyen la mà, acompanyats del professor Àngel Urquizu.

L’acte de signatura del conveni entre el rector de la URV, Josep Anton Ferré, i el president del Patronat de la Fundació per a la Difusió del Coneixement i el Dret Duaner (Fundació Duanera), Alejandro Arola, per crear la Càtedra Fundació Duanera – URV d’Estudis Duaners, ha tingut lloc aquest divendres a la sala de vistes del campus Catalunya i ha comptat amb l’assistència de diferents membres de la comunitat universitària. Es tracta de la primera Càtedra en Dret Duaner existent a Europa.

Aquesta càtedra vol ser un referent en la formació especialitzada en l’àmbit duaner, una branca del Dret financer de gran importància ja que engloba tota la normativa jurídica relativa al comerç internacional. En aquesta línia s’impulsaran estudis i treballs de recerca, i s’organitzaran tallers o seminaris nacionals i internacionals. L’objectiu és fer arribar el coneixement d’aquesta àrea a tots els nivells empresarials i de l’Administració Pública promovent activitats de formació, recerca, transferència de coneixements, reflexió, creació d’opinió i divulgació, els cinc eixos a l’entorn del qual s’estructura la nova càtedra.

La Fundació Duanera és una entitat jurídicoprivada d’àmbit internacional, sense ànim de lucre, reconeguda per l’Estat. Inscrita en el Ministeri d’Educació, es va crear l’abril de 2010 per a desenvolupar i promoure la formació, l’educació i la investigació en el camp del comerç internacional i el dret duaner, la difusió i desenvolupament de bones pràctiques duaneres i la creació de programes d’estudis superiors (grau i postgrau) vinculats al dret duaner i al comerç internacional. Amb aquest objectiu ha anat realitzant diverses jornades i ha iniciat una important línia d’editorial amb la publicació fins a aquest moment de set monografies relacionades amb el dret duaner.

La Càtedra Fundació Duanera – URV d’Estudis Duaners és alhora una gran oportunitat per a aquesta universitat per donar continuïtat a activitats de promoció de la investigació a nivell internacional en relació al dret duaner i la difusió del coneixement. També permetrà potenciar el lideratge en recerca sobre aquests àmbits. El seu director és Àngel Urquizu Cavallé, professor i director del Departament de Dret Privat, Processal i Financer de la URV, on s’ubica la seu de la càtedra.

Entre algunes de les iniciatives concretes que es pretenen impulsar hi ha el suport als ensenyaments de grau i postgrau de la URV, així com a la formació permanent i continuada adreçada al personal al servei de l’administració pública i als professionals implicats; la col·laboració en l’organització del pràcticum extern i intern i activitats de clínica jurídica, l’assessorament en la redacció de normativa europea, estatal, nacional o local i col·laboració en la defensa jurídica; cursos, jornades i seminaris sobre temes d’actualitat a l’àmbit duaner, i l’elaboració de materials didàctics i de divulgació dirigits a públics específics. A més, professorat de la URV participarà en l’activitat formativa de la Acadèmia Duanera, de recent creació. En aquest sentit, i com a primer pas, la Fundació Duanera i la URV estan col·laborant, a través de la FURV, en la preparació d’un màster en Dret Duaner que serà impartit en las aules de la citada Acadèmia i que te previst el seu inici en el proper curs acadèmic 2018-2019.