16/11/2017

La graduació dels nous doctors 2016-17 reivindica el seu paper en una societat avançada

Ahir es va celebrar un acte en què van rebre els diplomes de doctorat a l'Aula Magna del campus Catalunya

L'Aula Magna del campus Catalunya es va omplir de gom a gom.

235 persones s’han graduat com a doctors a la URV en el curs passat, dels quals van estar presents ahir 75 per rebre els diplomes, acompanyats de responsables polítics universitaris, coordinadors dels programes de doctorat, supervisors de tesis, i de familiars i amics. Compartit amb l’emoció i la satisfacció del moment per part de les persones que han posat punt final a l’esforç d’elaboració d’una tesi, el to de l’acte va ser reivindicatiu del paper dels doctors en una societat avançada.

Francesc Díaz, director de l’Escola de Postgrau i Doctorat, va dir, fent referència als doctors, que “la seva incorporació i integració futura en projectes professionals hauria de realitzar-se d’acord amb les capacitats que aquesta formació doctoral els ha aportat”. El repte és que aquestes persones puguin, tots elles, treballar fent funcions pròpies de doctors, nivell que actualment aconsegueixen, a Catalunya, 6 de cada deu; 3,6 doctors de cada 10 fan funcions de nivell universitari i 0,5 de cada 10 realitza funcions no universitàries. Aquests números milloren sensiblement a l’estranger, on un 83% dels doctors fan feines pròpies del seu nivell formatiu. El que ha millorat, en els últims anys a l’Estat, és el percentatge de doctors que treballen a l’empresa (46%); el 34% ho fa a les universitats i un 20% a instituts de recerca. El doctorat, això sí, posiciona la persona en el mercat laboral.

Una de les doctores, rebent el diploma de mans de la ponent Carme Borrell.

Carme Borrell, gerent de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, va ser padrina de la promoció graduada i ponent en l’acte. Els doctors van rebre els diplomes de mans de la seva padrina, del rector, Josep Anton Ferré, del president del Consell Social de la URV, Joan Pedrerol, i de Francesc Díaz.  En la seva ponència, Borrell va posar l’accent en una de les competències adquirides pels doctors, que és la capacitat d’anàlisi crítica de la societat. Des del seu enfoncament, de l’estudi de la salut des del punt de vista social, va fer una descripció de la societat actual a partir de quatre realitats: la població, els treballs, l’augment de les desigualtat i la sostenibilitat.

En representació dels doctors va parlar la biotecnòloga Judit Morlà, seleccionada per la final del concurs de monòlegs científics Famelab i guanyadora del concurs de la URV “Vols saber què investigo?”, que va dir, en to distès, que representava “el potencial” de la sala i va comparar la realització de la tesi amb un embaràs i el part. “I després què?”, es va preguntar. Havent de buscar feina en el període de la crisi econòmica, “els doctors ens hem fet persones més adaptables, fortes i sàvies”, ha dit. “La ciència ha de fer avançar el país”, va concloure.

Foto de conjunt dels doctors 2016-17, a l’acabar l’acte.

El president del Consell Social, Joan Pedrerol, va felicitar els doctorands per la feina feta, i va exposar que els països més rics i desenvolupats tenen un alt grau d’inversió en recerca, significativament per part del sector privat, i un nombre més gran de doctorats entre la seva població. A Catalunya, va afirmar, “tenim una gran tasca a fer”.

El rector Josep Anton Ferré va recordar que la URV és una “universitat de recerca” i va fer al·lusió a la revisió del Pla de Recerca i Innovació de la URV. Va reclamar més inversió per a les universitats públiques, que “al cap i a la fi és inversió en capital humà i una inversió productiva”, va dir. Va demanar al col·lectiu de doctorats que siguin, arreu, Ambaixadors de la URV.