26/05/2016

La relaxació mitjançant el massatge afavoreix la memòria de treball en infants de 5 anys

Aquesta conclusió s'extreu d'un estudi encapçalat pels professors Míriam Segura i Cristóbal Caballé, del campus Terres de l'Ebre de la URV juntament amb la mestra d'Educació Infantil Laia Castells. 22 alumnes de P-5 d'una escola de Sant Jaume d'Enveja van participar a la recerca

La memòria de treball  és l’habilitat per emmagatzemar i manipular informació durant un curt espai de temps. A les aules d’educació infantil, per exemple, els alumnes l’utilitzen quan han de realitzar una consigna, en les rutines de l’aula, classificacions d’objectes o en activitats de càlcul, jocs, etc. Els professors del campus Terres de l’Ebre de la URV, Míriam Segura i Cristóbal Caballé, i la mestra d’Educació Infantil Laia Castells, han elaborat un treball de recerca amb l’objectiu de comprovar si la memòria de treball en infants de cinc anys millora després d’una intervenció a l’aula mitjançant la relaxació amb massatge infantil de l’americana Vimala Schneider, experta en aquest tipus de massatge. Aquesta recerca, iniciada a partir del Treball de fi de Grau de l’ex-alumna del campus Laia Castells, i ampliada posteriorment, “ens permet concloure -apunta Segura- que la relaxació, en aquest cas induïda per mitjà del massatge, sí que afavoreix la capacitat de memòria de treball en infants de 5 anys”.

La metodologia seguida pels tres investigadors ha consistit a dissenyar un pretest i un posttest que s’ha realitzat als alumnes abans i després de la intervenció, tant en el grup experimental com en el grup de control. En total l’estudi s’ha realitzat en 22 infants de 5 anys de P-5 de l’escola Sant Jaume, de la població de Sant Jaume d’Enveja, 11 dels quals formaven el grup de control i 11 més el grup experimental. Com a instrument de mesura s’ha emprat el subtest Reconeixement de l’Escala d’Intel·ligència de Wechsler per a Preescolar i Primària (WPPSI-IV, 2014).

El resultat en el grup experimental, segons Segura,  “ens indiquen que la memòria de treball augmenta en un 82% de la mostra, mentre que un 18% es manté amb la memòria del pretest. D’aquest grup, no hi ha cap infant que mostri resultats negatius respecte al pretest. Resultats que confirmen la nostra teoria que la relaxació mitjançant massatge, afavoreix la memòria de treball en els infants”.

Els resultats i la metodologia emprada en aquest estudi es van donar a conèixer per primer cop l’abril passat en el “I Congrés Internacional de Psicomotricitat i Neurociències: un enfocament relacional”, que es va celebrar a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i l’Esport Blanquerna de Barcelona. L’objectiu del congrés era proporcionar un espai de trobada per a professionals i estudiants interessats en la psicomotricitat i fomentar els intercanvis sobre experiències psicomotrius tant en el camp educatiu com terapèutic.