07/11/2017

La Setmana de la Ciència 2017 presenta més de 40 activitats arreu del territori

Durant tota la setmana s'ha fet la ruta per conèixer el científic Antoni de Martí i Franquès, que s'obre al públic dissabte

Alumnes de l'INS Torredembarra assisteixen a la recreació teatralitzada didàctica de la vida del científic Antoni de Martí i Franquès.

Del 10 al 19 de novembre té lloc la 22a edició de la Setmana de la Ciència, durant la qual vuit entitats i institucions diferents organitzen més de 40 activitats arreu del territori. Una part d’aquests actes s’ha organitzat a través del Campus Extens de la Universitat Rovira i Virgili, que ofereix activitats en set localitats com ara La Sénia, Móra d’Ebre o Cambrils, amb l’objectiu d’estendre la divulgació científica i d’incrementar les oportunitats de la societat per accedir-hi.

Avui ha començat la ruta per conèixer el científic Antoni de Martí i Franquès, adreçada a estudiants d’ESO i batxillerat, amb els alumnes de l’INS Torredembarra. Es tracta d’una ruta teatralitzada que porta els participants per la Part Alta de Tarragona seguint la pista del químic català nascut a Altafulla. L’11 de novembre s’oferirà per a un públic general, perquè també la puguin gaudir les famílies.

Durant la Setmana de la Ciència té lloc la sisena edició del programa Fem recerca!, una activitat que permet als estudiants de secundària entrar als laboratoris i a les aules de la Universitat per participar en tallers científics i ser-ne els protagonistes durant unes hores. A més, el Projecte APQUA organitza durant tota una setmana, juntament amb l’AEQT, tallers experimentals en què els alumnes poden realitzar activitats atractives que il·lustren diversos continguts científics relacionats amb la ciència i la tecnologia químiques.

Enguany també arriba la cinquena edició de Ciència al teatre, el 14 de novembre al Teatre Bartrina de Reus. S’ha preparat un espectacle que combina la final del concurs Vols saber què investigo?, on sis doctorands de la URV exposaran la seva recerca en forma de monòleg, i l’actuació dels monologuistes científics de The Big Van, que parlen de ciència amb humor.

La URV i l’ICIQ organitzen per primera vegada el cicle La ciència de la xocolata a la Biblioteca Pública de Tarragona. En aquesta 22a edició de la Setmana de la Ciència s’iniciarà el cicle, que tindrà continuïtat fins al mes de juliol al llarg de nou tallers, amb el taller “Orígens de la xocolata”. L’Institut Català d’Investigació Química també organitza el taller de Química en Família “La química dels aliments!”

També la setmana vinent s’inicia el cicle de cafès científics Ciència a La Cantonada amb una conferència titulada “La crisi constitucional catalana: com hem arribat fins aquí?”, a càrrec de Jordi Jaria, professor de Dret Constitucional a la URV. En aquesta tertúlia científica es parlarà de les interpretacions de legitimitat constitucional que han dut la situació política en el punt actual i de què pot passar a partir d’ara.

La Setmana de la Ciència a Tarragona compta amb activitats que organitzen institucions del territori. El Museu del Port de Tarragona oferirà una passejada en golondrina per observar la varietat d’ocells que es poden veure al port. Per la seva part i tal com van fer l’any passat, el Centre Tecnològic de Nutrició i Salut obrirà les portes per explicar la recerca en aliments per la salut i el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona obre les portes dels seus centres el diumenge dia 19 i organitza visites per conèixer el món romà.

El programa complet de les activitats i la informació sobre com fer les inscripcions als tallers es pot consultar al web comciencia.urv.cat/setmana-de-la-ciencia/