12/11/2018

La Setmana de la Ciència arrenca amb activitats per a totes les edats

Aquest dilluns han començat els tallers científics a Sescelades per on passaran més de 1.000 alumnes. Està en marxa la ruta Martí i Franquès, les activitats al Campus Extens i els tallers del programa "Fem Recerca"

Més de 1.000 alumnes de primària i secundària passaran pels tallers del CRAI del campus Sescelades.

Més de mil alumnes de 23 centres escolars de les comarques de Tarragona passaran des d’aquest dilluns i fins divendres pel CRAI del campus de Sescelades per participar en algun dels set tallers científics que s’han dissenyat per als escolars de primària i de secundària. Els tallers, que reben el finançament de l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), tracten de disciplines molt variades com ara la instal·lació d’un hort urbà sostenible, la recerca sobre la naturalesa dels imants i els materials ferromagètics, l’eficiència de les bombetes, la valorització dels residus, la neteja d’aigües residuals i la utilització de ferro, clorur de calci i poliacrilat de sodi per la fabricació d’una bossa tèrmica instantània per escalfar les mans per veure com funcionen les bosses tèrmiques comercials. També s’ha organitzat una activitat en què els alumnes apliquen el mètode científic -realització d’observacions directes i indirectes, elaboració d’hipòtesis, prova i comprovació- en la determinació de la configuració interna d’una caixa negra.

De manera paral·lela s’organitzen tallers durant tots els matins.

Aquestes activitats s’han inaugurat aquest dilluns al matí en un acte en què hi ha estat present Josep Francesc Font, president de l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT) i María José Figueras, rectora de la URV.

Les nenes i nens de Bonavista van posar en pràctica la construcció d’estructures de Leonardo da Vinci.

D’altra banda han començat ja les activitats de la Setmana de la Ciència al Campus Extens, amb 11 xerrades i tallers que arriben a tot el territori, Aquest divendres a Bonavista va tenir lloc l’activitat plantejada per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura sobre les estructures dissenyades per da Vinci. Són construccions que es caracteritzen perquè són autoportants, no tenen la necessitat d’utilitzar cap tipus d’element connector per aguantar-se, es construeixen amb un sol tipus de peça i la magnitud d’aquesta estructura depèn del nombre de peses que es disposin. el professor Albert Samper va explicar com eren aquestes construccions i els assistents ho van poder posar en pràctica en un taller que es va fer al centre cívic. I el centre cívic de Sant Salvador es va omplir també per veure els experiments del catedràtic d’Enginyeria Química, que va portar el seu taller la Ciència en Família en què van participar 40 persones.

Dimarts passat es van iniciar les rutes científiques Antoni de Martí i Franquès que s’acabaran dissabte vinent.

La Setmana de la Ciència a les comarques de Tarragona compta un any més amb les rutes per aproximar la figura i aportacions científiques d’Antoni de Martí i Franquès, que van començar dimarts, dia 9, i s’acabarà el proper dissabte, dia 17. I durant aquest darrer trimestre de l’any centenars d’alumnes passen pels laboratoris i aules de la URV en una nova edició del programa Fem Recerca.