18/11/2019

La setmana de la ciència augmenta les activitats i arriba a més de 3.500 persones

Del 8 al 17 de novembre el territori s'ha omplert de propostes científiques per a totes les edats, algunes de les quals encara s'allargaran fins a finals de mes

Més de 3.500 persones han assistit assitit a les propostes científiques que s’han organitzat per a tots els públics en el marc de la Setmana de la Ciència 2019. En total han estat més de 50 activitats que la URV ha programat amb l’objectiu d’atorgar a la ciència un protagonisme absolut al territori i fomentar l’interès de la societat pel coneixement, ensenyant els darrers avenços científics i tecnològics de forma atractiva i propera.

Aquest 2019, la Setmana de la Ciència ha coincidit amb l’Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics, en què es commemora el 150è aniversari del descobriment del Sistema Periòdic per Dmitri Mendeliev en 1869. Per això, es van organitzar algunes activitats relacionades amb aquest descobriment. La més destacada va ser l’espectacle “Els secrets de la taula periòdica”, que les professores de la Facultat de Química Mar Reguero i Anna M. Masdeu van fer a l’Aula Magna del campus Catalunya, a la Biblioteca Pública de Tarragona o a la seu del campus Extens de Cambrils.

Imatge del taller “Extraient l’ADN del cacau”, que la investigadora Cristina Domènech va impartir al centre cívic de Bonavista.

La Setmana de la Ciència es va estendre a altres punts del territori a través del Campus Extens de la Universitat, que a més de Cambrils va oferir activitats a altres localitats com La La Sènia, Tarragona, La Pobla de Mafumet, Móra d’Ebre, Valls o Montblanc, amb l’objectiu d’estendre la divulgació científica i d’incrementar les oportunitats de la societat per accedir-hi.

Una de les activitats centrals de la Setmana de la Ciència és l’espectacle Ciència al Teatre, que la URV ha organitzat per setè any consecutiu i que el 12 de novembre al matí va reunir més de 400 persones al teatre Bartrina de Reus. L’espectacle combina la final del concurs Vols saber què investigo? i els monòlegs dels Big Van, científics sobre rodes. Enric Petrus va aconseguir el primer premi del concurs, amb el seu monòleg “Urani, t’excites?”, i Joel Ametlla va guanyar el segon premi i el premi del públic amb un monòleg titulat “Tants anys d’estudiar per acabar a pic i pala”.

Una imatge dels concursants amb els membres del jurat i de la companyia Big Van Ciencia.

Durant deu dies també s’ha pogut veure passejar pels carrers de la Part Alta de Tarragona el químic Antoni Martí Franquès, protagonista d’una ruta científica teatralitzada que s’ha ofert a instituts i també al públic general en la ruta oberta que es va fer el dissabte 16 de novembre al matí.

Un dels moments de la ruta Martí i Franquès, al seu pas per la Casa Castellarnau de Tarragona.

També, uns 1500 alumnes de diferents centres escolars de les comarques de Tarragona van passar pel CRAI del campus de Sescelades per participar en algun dels tallers científics dissenyats per als escolars de primària i de secundària. Els tallers, que es fan en col·laboració amb l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), tractaven de disciplines molt variades com la taula periòdica, la presència de vitamina C en fruites i verdures, la nanotecnologia en els circuits elèctrics, els polímers i el reciclatge o el procés de producció de coure.També s’ha organitzat una activitat en què els alumnes apliquen el mètode científic -realització d’observacions directes i indirectes, elaboració d’hipòtesis, prova i comprovació- en la determinació de la configuració interna d’una caixa negra.

Imatge del taller Química a la Cuina, del programa Fem Recerca.

També s’ha fet la setena edició del programa “Fem recerca!”, una activitat que ha permès als estudiants de secundària entrar als laboratoris i a les aules de la Universitat per participar en tallers científics, i ser-ne els protagonistes durant unes hores.

A Catalunya, la Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i enguany s’ha celebrat la 23a edició.

L’enòleg Toni Sànchez, durant el taller “El vi, un plaer per als sentits”.

En el marc d’aquesta Setmana de la Ciència es va fer la penúltima sessió del cicle “La ciència del vi”, en aquesta ocasió amb el taller “El vi, un plaer per als sentits”, impartit pel químic, enòleg i docent de la URV, Toni Sànchez a l’Espai Turisme de Tarragona en col·laboració amb la DO Tarragona.

La Setmana de la Ciència a Tarragona ha comptat també amb les activitats que organitzen instituts de recerca, centres tecnològics, museus i fundacions, que han completat una programació conjunta en la què s’hi han pogut trobar activitats variades i adreçades a tot tipus de públic.

Les activitats Ciència al Teatre i la ruta científica Antoni de Martí i Franquès tenen el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (Fecyt) – Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.

A Catalunya, la Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca que ha arribat enguany a la 23a edició.