28/10/2019

La sostenibilitat i la implicació de la cadena de valor i de la comunitat local, punts claus en el turisme gastronòmic

És una de les conclusions de la jornada sobre estratègies d'èxit de turisme gastronòmic al Camp de Tarragona, que organitza la Facultat de Turisme i Geografia com a part del III Congrés Català de la Cuina

Un moment de la jornada "Turisme i Gastronomia a la Costa Daurada. Estratègies d’èxit al Camp de Tarragona", activitat del del III Congrés Català de la Cuina.

Durant la jornada ‘Turisme i Gastronomia a la Costa Daurada. Estratègies d’èxit al Camp de Tarragona’, celebrada divendres 25 d’octubre i organitzada per la Facultat de Turisme i Geografia de la Universitat Rovira i Virgili en el marc de les activitats del III Congrés Català de la Cuina al Camp de Tarragona i amb el suport de la Diputació de Tarragona, es van compartir diverses iniciatives de turisme gastronòmic presents a les comarques del Camp de Tarragona, destacant el paper de la gastronomia en l’activitat turística.

De les experiències se’n van extreure algunes conclusions comunes com és el fet que la sostenibilitat, tant mediambiental com econòmica i social, ja és innegociable en el turisme gastronòmic. Aquesta ha de ser assumida per tots els agents de la cadena de valor implicats des dels productors, passant pels restauradors, agències, operadors i gestors de destinacions, als que cal implicar en el producte final, així com a la comunitat local. “Aquesta implicació contribueix a reforçar l’autoestima dels productes i del territori, el que fa possible un canvi de mentalitat, que hauria de traspassar a tota la societat per aconseguir una aposta decidida per la qualitat per esdevenir una gran destinació gastronòmica”, va destacar en les conclusions l’investigador i professor de la Universitat Rovira i Virgili, Jaume Salvat.

L’interès i participació dels diversos professionals que configuren l’ecosistema del turisme gastronòmic ha estat present a la jornada, com va destacar la degana de la Facultat de Turisme i Geografia, Marta Nel-lo, amb la gran diversitat d’actors assistents a l’acte i una mostra de les diferents accions que tenen lloc a les nostres comarques i que vinculen turisme i gastronomia.

Nel-lo va destacar que la jornada “ha posat en valor el patrimoni culinari de la zona pel que fa a la restauració, als productes i als productors agroalimentaris”.

En aquest sentit, el vicepresident de l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de la província de Tarragona (AEHT), Ángel Pérez, va destacar, a la benvinguda de la jornada, la necessitat d’unitat i col·laboració per aconseguir el seu objectiu de posar en el lloc que es mereix la gastronomia de les nostres comarques i va posar de relleu “el paper rellevant dels professionals de la restauració en la gestió i planificació d’una destinació tan important en turisme gastronòmic”.

Cal un sentiment de destinació gastronòmica, com ha assenyalat en la seva ponència “Turisme, Gastronomia i la revolució 4.0″ Damià Serrano, director de màrqueting d’experiències i recerca de l’Agència Catalana de Turisme i expert participant en la redacció del llibre Guía para el Desarrollo del Turismo Gastronómico publicat per l’Organització Mundial del Turisme (OMT).

Per aconseguir-ho, va explicar que cal cooperació per buscar una estratègia conjunta entre els diversos agents per treballar en el mateix objectiu amb vocació d’innovació permanent. Aquesta col·laboració és necessària també des de l’Administració pública amb la integració de les marques turístiques i agroalimentàries en l’estratègia i promoció d’aquestes destinacions.

Finalment, Serrano va destacar que “cal treballar més els cinc sentits i especialment en les experiències de turisme gastronòmic”.

Els casos que es van conèixer a la primera taula d’experiències van ser el Turisme Gastronòmic a Cambrils 365 Dies l’Any, a càrrec d’Amelia Rico, Directora del Patronat Municipal de Turisme de Cambrils; #Safrània365 a Montblanc, a càrrec de Toñi González i Núria Griso, tècniques de turisme de l’Àrea de Turisme de l’Ajuntament de Montblanc; la Gastrofira de Riudoms, amb  Jaume Bages, consultor extern de l’Ajuntament, i Francesc Xavier Bonnet, director de la Fira de Riudoms; la iniciativa Tàrraco a Taula a Tarragona, per part d’Ángel Arenas, director-gerent del Patronat Municipal de Turisme de Tarragona, i la Calçotada a Valls i l’Alt Camp a càrrec de Josep Mª Rovira, president de la Cambra de Comerç i Indústria del Valls.

Van participat en la segona taula d’experiències al Camp de Tarragona, la Fira del Vi de Falset, a càrrec de Toni Orensanz, responsable de comunicació de la Fira del Vi de Falset; la Gastronomia a Salou, a càrrec de Juan Carlos Capilla, director del Patronat Municipal de Turisme de Salou; la Diada de la Truita d’espinacs amb suc d’Ulldemolins, amb Sergi Méndez, alcalde d’Ulldemolins, i la Xatonada del Vendrell, amb Xusa Ortega, de l’Àrea de Promoció Econòmica del Vendrell.

Durant la jornada es va revisar el paper de la gastronomia i la restauració, tant pel que fa a la seva repercussió econòmica i social, com pel que fa al paper de la imatge de les destinacions turístiques, i s’ha reflexionat sobre les estratègies dels patronats de turisme de promoció de la gastronomia com a recurs turístic del territori.