09/02/2016

La supervisió del doctorat a la URV, al Seminari del Council for Doctoral Education de l’EUA

Al 9è Seminari, fet a Holanda, titulat: Doctoral supervision, practices and responsibilities, l’Escola de Postgrau i Doctorat ha estat protagonista d'una sessió, Engaging and training supervisors, en la qual s'ha exposat el procés de professionalització que es du a terme de la supervisió doctoral

D'esquerra a dreta Alexandra Samper, Joan J. Carvajal, Mireia Valverde, Helmut Brentel, Mar Reguero i Ercilia García, participants al Seminari.

El 9è Workshop de l’EUA-CDE, aquest any sota el títol: Doctoral Supervision, practices and responsibilities, va tenir lloc a Delf (Països Baixos) els dies 20 i 21 de gener. A la sessió de clausura, el procés de professionalització de la supervisió del doctoral que s’està portant a la URV, engegat i desenvolupat per l’Escola de Postgrau i Doctorat durant els últims 3 anys, va ser protagonista. A la sessió, titulada Engaging and training supervisors, es va presentar el testimoni dels tres actors involucrats en aquest procés: el formador de supervisors, un supervisor que ha passat pels cursos de formació, i un doctorand.

El primer ponent va ser el professor Helmut Brentel (de Goethe Universität, Frankfurt, Alemanya), que ha estat formador dels supervisors de doctorat de la URV des de l’inici d’aquest programa, i que a més ha participat en la formació de l’actual grup de formadors de la URV. En la seva ponència, Brentel va exposar com ha de ser aquesta formació de supervisors de doctorat, des del seu punt de vista. A continuació, la professora Ercilia García del Departament de Gestió d’Empreses, va aportar la visió d’una supervisora que ja ha passat pel procés de formació, indicant com havia canviat la seva percepció de tota l’experiència de supervisió del doctorat, i com havia materialitzat la formació rebuda en el dia a dia de la supervisió. Finalment, va tancar la sessió la Dra. Alexandra Samper, que va realitzar el doctorat a la URV sota la direcció de la professora García. Va  aportar el seu punt de vista com a doctoranda, observant un abans i un després en la relació que s’estableix durant el procés amb la seva supervisora.

El procés de formació en la professionalització de la supervisió del doctorat es continua desenvolupant a la URV, ara a càrrec del grup de formadors formats inicialment sota la tutela del professor Brentel, i constituït per les Dres. Ercilia García i Mireia Valverde del Departament de Gestió d’Empreses, i la Dra. Mar Reguero i el Dr. Joan J. Carvajal del Departament de Química Física i Inorgànica.  El grup ja ha impartit un curs a la Universitat el passat 13 i 14 de gener, amb la participació de 20 professors. Abans aquest grup, denominat grup de Formació per a la Professionalització de la Supervisió del Doctorat, ja havia impartit un altre curs a Cali (Colòmbia) el passat mes de setembre, a 36 professors provinents de 25 universitats i 10 països de l’Amèrica Llatina.

La EUA-CDE organitzarà la seva propera reunió anual a Tarragona, el 16 i 17 de juny d’aquest any, acollida per la URV.