12/11/2015

La Universitat, espai per a la llibertat de pensament

"La Universitat i la llibertat de pensament" ha estat la lliçó inaugural del campus Terres de l'Ebre que ha pronunciat Josep Canício, advocat i síndic de greuges de la URV. L'acte d'inici de curs 2015-16 s'ha fet el dijous, 12 de novembre a migdia a l'Aula Magna, a Tortosa

Josep Canício durant la seva intervenció, acompanyat dels membres de la mesa.

Josep Canício (Sant Carles de la Ràpita, 1954), que també és degà del Col·legi d’Advocats de Tortosa i membre del Consell Assessor del campus, ha parlat sobre la universitat com a espai que promou la llibertat de pensament. “Més enllà de ser centre de transmissió de coneixement i de creació de sinergies amb l’entorn socioeconòmic, la universitat també ha de ser un espai de pensament crític”, ha manifestat, tot assenyalant que “els grans avanços de la humanitat són sovint fruit de la curiositat científica i de posar en qüestió allò que es dóna per suposat”.

La URV ha estat de les primeres universitats catalanes en crear la figura del síndic de greuges. Funciona des del 1994. Josep Canício és el primer síndic de les Terres de l’Ebre i ocupa el càrrec des de fa un any. A la Sindicatura de Greuges de la URV arriben una mitjana d’entre 60 i 70 queixes o sol·licituds d’actuació, amb una casuística variada, però destaquen les relacionades amb les dificultats que pateixen algunes persones, derivades de la situació econòmica actual. La conflictivitat interpersonal és baixa.

L’acte inaugural del curs ha comptat també amb la presència de l’alcalde de Tortosa, Ferran Bel, el delegat del Govern a l’Ebre, Xavier Pallarés, el rector de la URV, Josep Anton Ferré, i el director del campus Terres de l’Ebre, Azael Fabregat. Ferré ha destacat el bon funcionament del campus Terres de l’Ebre, que precisament enguany compleix 10 anys, i ha assenyalat que cal consolidar els màsters que actualment s’imparteixen i créixer en recerca. Per la seua banda, Azael Fabregat ha parlat d’incrementar la relació de la universitat amb el territori i millorar l’accés al món del treball dels estudiants graduats.

Actualment, al campus Terres de l’Ebre hi ha 800 alumnes matriculats en els graus d’Infermeria, ADE, i Educació Infantil i Educació Primària. Cada any egressen uns 175 estudiants.

Per finalitzar l’acte hi ha hagut una actuació musical a càrrec de dos saxofonistes.