21/12/2017

La URV acull els estudiants de doctorat del curs 2017-18

A l'acte de benvinguda institucional van assistir molts doctorands internacionals

L'acollida institucional va registrar molta assistència.

Estudiants de doctorat a la URV provinents de Romania, Colòmbia, l’Índia, Itàlia, Tailàndia, Uruguái, Ghana, Cuba, Iemen o Veneçuela van assistir, ahir al migdia, a l’acte d’acollida institucional per part de la URV que es va fer al Paranimf de la Universitat, al Rectorat. Van ser prop d’un centenar de persones, la majoria de primer curs de doctorat, que van participar a l’acte, que organitza fa quatre anys l’Escola de Postgrau i Doctorat de la URV. Actualment la matrícula per iniciar estudis als 24 programes de doctorat 2017-18 en els àmbits de coneixement d’Arts i Humanitats, Ciències, Ciències Socials i Jurídiques, Ciències de la Salut i Enginyeries, encara està oberta, fins al mes d’abril. En el curs passat els estudiants de doctorat van ser 1.237, el 55% dones i el 45% homes, i el 36% del total de procedència internacional, sobretot d’Amèrica Llatina, Unió Europea i Àsia. Els de nou accés van ser 300. Les tesis defensades en el curs 2016-17 van ser 234 de les quals 96, el 31%, van ser amb menció internacional.

Els estudiants de doctorat, un terç dels quals té un contracte predoctoral per fer la tesi, estan adscrits a una línia de recerca dins el programa que han escollit, i és en el si del grup de recerca on desenvoluparan la seva tesi. Podran fer-la a temps complet, en tres anys (en un any més, si és necessari), o a temps parcial, en cinc anys (més dos de pròrroga si els necessiten). “Ara que el curs ja està engegat per a molts, en aquesta trobada els recordem com s’estructura el doctorat a la URV i què han de fer, i insistim en les habilitats transversals que han d’adquirir, com l’habilitat per comunicar i divulgar la seva recerca, i la de saber gestionar equips humans que es trobaran en el futur quan treballin”, va dir Francesc Díaz, director de l’Escola de Postgrau i Doctorat.

Francesc Díaz, durant la seva exposició.

Els doctorands, en primer lloc, han de presentar en el primer curs el pla d’investigació, que compren: el títol de la tesi, els objectius, la metodologia, eines i tècniques a emprar i la planificació del projecte de tesi; han de signar també l’acord de compromís per a l’elaboració de la tesi, i redactar el document d’activitats del doctorand, on es consignen les realitzades com l’assistència a congressos, les publicacions, les col·laboracions docents o la mobilitat realitzada, entre moltes altres. Els directors de tesis i els coordinadors dels programes fan el seguiment i l’avaluació.  L’ avaluació positiva és indispensable per continuar els estudis.

D’acord amb la política doctoral de la URV, s’ofereix i s’espera dels doctorands: l’aprenentatge científic al més alt nivell, productividad científica: articles en revistes indexades, patents; desenvolupament personal amb adquisició d’habilitats transversals, internacionalització (mobilitat, distinció internacional) i desenvolupament professional, i ocupabilitat en el mercat laboral.

En l’acte van prendre la paraula el rector de la URV Josep Anton Ferré, encarregat de donar-los la benvinguda, i Ignasi Salvadó, cap d’Àrea d’Investigació, Transferència i Innovació, i Francesc Díaz. Josep Manel Ricart, vicerector de Política Científica i de Recerca, va recordar, a la cloenda, que la UE ha inclos la formació doctoral como una de les prioritats per a construir un Espai Europeu d’Investigació, basada en principis innovadors.  Els desafiaments a llarg termini per al continent europeu respecte a la demografia, la competitivitat i la sostenibilitat s’han de resoldre utilitzant plenament el seu potencial d’investigació i innovació i els seus ciutadans, i aquí és on la formació doctoral juga un paper important.