25/11/2015

La URV commemora el Dia Internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones

Aquesta III Jornada commemorativa a la URV el dimecres, 25 de novembre, recorda la xacra social existent de la violència contra les dones. S'hi llegeix el manifest de la Xarxa d'Unitat d'Igualtat de les universitats espanyoles, i Gema Fernández de Women's Link Worldwide parla del cas d'Ángela González

L'advocada Gema Fernández durant la seva intervenció (a l'esquerra), acompanyada per la professora de la URV Núria Torras.

L’acte, previst a les 11 h. a l’aula 202 del campus Catalunya, el presenten el vicerector d’Universitat i Societat Jordi Tous i la consellera de Polítiques d’Igualtat de l’Ajuntament de Tarragona Anna Santos. Inma Pastor, directora de l’Observatori de la Igualtat de la URV, llegeix el manifest institucional de la Xarxa d’Unitats d’Igualtat de les Universitats Espanyoles per a l’Excel·lència Universitària, de la qual forma part la URV.

El manifest recorda les dones i també els menors que han estat assassinats a conseqüència de la violència de gènere per les seves parelles o exparelles, o bé en el marc de qualsevol dels tipus de violència masclista existents. Les universitats que subscriuen aquest manifest, i que formen part de la Xarxa d’Unitats d’Igualtat de les Universitats Espanyoles per a l’Excel·lència Universitària, volen unir-se a la resta dels col·lectius ciutadans que manifesten públicament el seu rebuig més absolut contra la violència de gènere, com una de les expressions més extremes de la desigualtat, de la subordinació i de les relacions de poder dels homes sobre les dones. Enguany han mort 6 dones a Catalunya i un total de 48 a tot l’Estat.

Després de la lectura del text, l’advocada de Women’s Link Worldwide Gema Fernández pronuncia la conferència “Litigio estratégico de interés público para el avance de los derechos de las mujeres: el caso Ángela González contra España”. La presenta Núria Torres, professora de Dret Penal de la URV.

Fernández és l’advocada d’Ángela González, la filla de la qual va morir assassinada pel seu pare durant una visita no vigilada l’any 2003. La mare havia denunciat en més de 30 ocasions la violència que patien tant la seva filla com ella, i havia sol·licitat mesures de protecció per a totes dues sense èxit.

violenciagenere5

L’organització Women’s Link Worldwide va elevar el cas al Comitè per a l’Eliminació i Discriminació Contra les Dones de les Nacions Unides (CEDAW), el qual va elaborar un dictamen l’agost de 2014 que reconeixia la negligència de l’Estat espanyol en el cas. No obstant això, l’Estat ha rebutjat reiteradament compensar Ángela González.

El mateix dictamen del Comitè CEDAW sol·licitava a l’Estat espanyol que prengués mesures adequades perquè els antecedents de violència domèstica siguin contemplats en el moment d’atorgar els règims de visita, així com també demanava que reforcés l’aplicació del marc legal perquè les autoritats responguin adequadament contra la violència de gènere i que formés als membres del poder judicial per evitar l’ús dels estereotips de gènere i lluitar contra la violència contra les dones.

Organitzen l’acte l’Observatori, l’Ajuntament de Tarragona i la URV, amb la col·laboració de G-NET.