29/09/2014

La URV desenvolupa un microsistema per a la detecció de malalties relacionades amb l’embaràs, com la preeclàmpsia

Aquest microsistema és un mètode de diagnosi no invasiu i de baix cost, que aïlla l’ADN fetal del plasma matern i obre noves portes en el diagnosi prenatal. Els investigadors preveuen patentar el dispositiu i crear una spin-off per comercialitzar-lo

La preeclàmpsia és una malaltia greu que afecta el 10 % de la població gestant en els països desenvolupats.

La Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona, a través de l’equip investigador de la Dra. Ciara O’Sullivan i de la Dra. Teresa Mairal, està desenvolupant un microsistema per a l’anàlisi de l’ADN del fetus que permet la detecció de malalties relacionades amb l’embaràs com la preeclàmpsia. Aquesta malaltia greu, que afecta el 10% de la població gestant en els països desenvolupats, causa la mort de la mare per hemorràgia intercerebral.

Aquest microsistema es tracta d’un mètode no invasiu, que funciona a partir d’un dispositiu de la mida d’una targeta de crèdit, d’un sol ús i de cost baix cost. El dispositiu permet aïllar l’ADN fetal del plasma matern i realitzar l’anàlisi des de les cinc primeres setmanes de l’embaràs. Actualment, més del 65% dels desordres del part no són detectats a temps, ja que els mètodes tradicionals invasius s’utilitzen a partir del segon trimestre. L’equip investigador ha arribat a un acord amb l’Hospital Joan XXIII de Tarragona i està treballant per tal de validar el sistema a partir de mostres reals.

El nou desenvolupament compta amb el suport de la Generalitat a través de l’agència per a la competitivitat de l’empresa catalana  (ACCIÓ) i del programa Valtec, que té com a objectiu impulsar els processos de valorització de la tecnologia per tal que arribi al mercat.

La doctora Ciara O'Sullivan, investigadora de la URV.
La doctora Ciara O’Sullivan, investigadora de la URV.

Segons Ciara O’Sullivan, investigadora ICREA de la URV i responsable del projecte, “aquest ajuda ens ha permès agilitzar i donar una empenta a la fabricació del microsistema”.

La Universitat, un cop finalitzi el projecte, que preveuen que sigui cap a finals del 2016, patentaran el dispositiu  i crearan una empresa que comercialitzarà el dispositiu en un període de dos anys (spin-off). També consideren la possibilitat de llicenciar la patent i explotar-la per a altres aplicacions d’anàlisi d’ADN.

La preeclàmpsia

La preeclàmpsia és una malaltia que apareix normalment després de la setmana 20 de l’embaràs. Es tracta d’una complicació mèdica que combina la pressió arterial elevada i quantitats excessives de proteïna a l’orina de la gestant. Es produeix quan la placenta no es pot desenvolupar per complet i, en els vasos sanguinis materns, es crea hipertensió arteria. Com que afecta el reg sanguini pot posar en risc la salut de la dona i la del nen.