09/01/2018

La URV imparteix formació avançada sobre justícia ambiental

La programa el Centre d'Estudis en Dret Ambiental de Tarragona i el primer curs se centra en la justícia climàtica

La primera de les intervencions va ser una videoconferència des dels Estats Units.

La primera edició dels CEDAT Mediterranean Courses on Environmental Justice: In Search of Climate Justice ja està en marxa, del 8 al 16 de gener al campus Catalunya, i se centra en la justícia climàtica. Una classe inaugural per videoconferència, a càrrec de Lakshman D. Guruswamy, Nicholas Doman Professor of International Environmental Law & International Energy Programs, University of Colorado Law School, Boulder (EUA), va iniciar ahir el curs. Portava per títol: “Pobresa energètica: dones i justícia”.

El concepte de justícia ambiental fa referència que, en el procés de desenvolupament social i econòmic, les càrregues i beneficis ambientals han d’estat equitativament repartits entre les comunitats humanes. L’objectiu d’aquest nou projecte acadèmic del CEDAT (Centre d’Estudis de Dret Ambiental de Tarragona) és donar a conèixer i estendre l’enfocament de la justícia ambiental, com a marc conceptual i operatiu per a dur a terme canvis significatius en els processos del metabolisme social, que estan en la base de les desigualtats socials dins dels països i entre ells. Amb aquesta proposta docent es busca omplir un buit de formació a nivell internacional, i consolidar una activitat formativa de formació avançada en matèria de justícia ambiental en cursos compactats. Es dirigeixen prioritàriament a un públic internacional que pugui generar un impacte a curt termini: estudiants de doctorat i investigadors joves, però també professionals de les administracions públiques i professionals vinculats a l’activisme social.

Els participants al curs van seguir la primera ponència.
Experts de renom internacional

Dins el curs general, a més de Lakshman D. Guruswamy, al llarg de la setmana, es fan càrrec de cursos específics els investigadors: Carmen González, Professor of Law,  Seattle University School of Law, Seattle (EUA), sobre” Justícia climàtica i la divisió Nord-Sud”; Raphael Heffron, Jean Monnet Professor in Energy and Natural Resources Law and Policy, Energy and Natural Resources Law Institute at Queen Mary University of London (QMUL, Regne Unit), que desenvolupa: “Explorant els límits de la trilogia de justícies: ambiental, climàtica i energètica”.

Dayna Nadine Scott, Associate Professor, Osgoode Hall Law School and the Faculty of Environmental Studies, York University de Canadà, parla sobre: “Dimensions de la justícia en els esforços de mitigació climàtica “. I  Susana Borràs, professora agregada de Dret Internacional Públic de la URV, imparteix la ponència: “Litigis estratègics per a la justícia climàtica: una anàlisi dels cassos més rellevants”.

Al matí es projecten tres documentals amb debat posterior: “An inconvenient sequel, truth to power”, la segona obra que protagonitza l’exvicepresident dels EUA Al Gore, després del primer documental-denúncia sobre el canvi climàtic fa deu anys; “The Island President”, obra de Jon Shenk, que és la història del president Mohamed Nasheed de les Illes Maldives, que s’enfronta a la supervivència literal del seu país i els seus habitants, per l’augment del nivell del mar; i “This changes everything”, dirigit per Avi Lewis i rodat a nou països i cinc continents, on es transmet, a través d’experiències de diferents comunitats, que la crisi que provoca el canvi climàtic pot ajudar a fer millor el sistema econòmic.