11/12/2018

La URV impulsa la inserció laboral de persones amb discapacitat intel·lectual

15 joves descobreixen en un curs les seves habilitats i treballen les competències per exercir diferents professions. Presentaran un projecte de millora del campus Catalunya perquè sigui de comprensió fàcil per a les persones amb diversitat cognitiva

La professora Teresa Torres amb els alumnes del curs Inserlab el primer dia de curs.

“L’esforç és la clau per aconseguir el que vols”, diu Judit Porras, alumna del curs d’Orientació Professional per a la Inserció Sociolaboral (Inserlab). Partint d’aquesta premissa, ella i 14 joves més s’han convertit en estudiants de la URV, on des del passat 26 de novembre i fins al proper mes de maig treballaran les competències necessàries per a la feina i descobriran la seva vocació a partir dels seus propis interessos i talents. A més de les activitats a l’aula i en tallers, els nous estudiants participaran de la vida al campus Catalunya i treballaran per millorar-lo: avaluaran l’entorn, els serveis i els objectes presents al campus i recolliran en un projecte les modificacions necessàries perquè siguin de fàcil comprensió per a les persones amb diversitat cognitiva.

Els 15 estudiants tenen entre 18 i 30 anys, un diagnòstic de discapacitat intel·lectual, i havien d’estar inscrits al pla de garantia juvenil. El curs, que és gratuït per a ells, va ser seleccionat pel Programa Operatiu Ocupació Juvenil de la Fundació ONCE, amb el suport del Fons Social Europeu, i proposa un model d’inclusió universitària mixt: si bé el projecte docent està pensat específicament per als 15 estudiants, tots ells participaran de la vida al campus junt amb la resta de membres de la URV. Així, en paral·lel al programa formatiu, els estudiants d’Inserlab gaudiran d’un programa de vida universitària que garantirà la seva plena integració en la comunitat URV. L’objectiu “no és que hi hagi activitats específiques per a ells, sinó que participin de les que hi ha, com ara els castells o els concerts de l’Aula de Música”, entre d’altres, explica Teresa Torres, professora coordinadora del curs junt amb el professor Ángel Belzunegui.

El programa formatiu, de poc més de 300 hores, està pensat perquè els estudiants adquireixin competències transversals, relacionades amb l’educació emocional, les habilitats socials i laborals, l’ús de les noves tecnologies o el foment de l’autonomia personal per una vida més independent. Són, en definitiva, “competències que les empreses busquen”, segons va explicar-los als alumnes Teresa Torres el primer dia de classe.

Els estudiants tenen tutories personalitzades per valorar quines són les seves habilitats i talents, alhora que descobreixen els seus interessos i motivacions i que podran posar en pràctica en els tallers vocacionals que seguiran: auxiliar de laboratori, horticultura i de manteniment d’espais oberts, cures i primers auxilis i emprenedoria. Es tracta de tallers d’àmbits professionals que requereixen competències diferents, de manera que els estudiants podran prendre consciència sobre com les seves competències s’adapten a diferents professions.

Estudiants i professorat del curs Inserlab durant la inauguració del curs.

La inauguració oficial del curs s’ha fet la tarda de l’11 de desembre amb la participació de l’impulsor del curs, Ángel Belzunegui, director de la Càtedra d’Inclusió Social; Cori Camps, vicerectora de Relacions Institucionals, Cultura i Compromís Social, i Francesc Tarragona, director dels Serveis Territorials de Treball, Afers Socials i Famílies al Camp de Tarragona. Els alumnes han explicat les seves impressions sobre la universitat i també les expectatives que en tenen.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*