21/10/2016

La Universitat Rovira i Virgili investeix doctor honoris causa l’enòleg i empresari Miguel A. Torres

La Facultat d'Enologia ha impulsat la investidura de Miguel A. Torres com a doctor honoris causa per la URV, per la trajectòria personal i professional d'aquest empresari de referència mundial en el món de la vitivinicultura. L'acte ha tingut lloc el divendres, 21 d'octubre al Paranimf de la Universitat

El degà de la Facultat d’Enologia Joan Miquel Canals , que ha fet de padrí del doctorand, ha remarcat que la tasca de formació d’enòlegs que fa la Universitat esdevé riquesa, perquè en el cas del vi implica al territori i a tot un món: milers de llocs de treball, d’hectàrees de paisatge, estructura social, sostenibilitat. Amb la investidura de Miguel A. Torres, ha dit, “es reconeix la tasca de l’empresa del sector vitivinícola emblemàtica al nostre país”. Bodegas Torres manté una excel·lent col·laboració amb la URV, i estudiants graduats treballen a la direcció general de l’empresa, com a enòlegs, a la direcció tècnica i altres departaments.

Miguel A. Torres va estudiar Enologia a la Universitat francesa de Dijon abans d’incorporar-se a l’empresa familiar com a quarta generació. L’any 1963 va ocupar el càrrec de director tècnic, i al 1991 en fou nomenat president i conseller delegat. Actualment, són els seus fills que porten l’empresa, on ell es responsabilitza de l’àrea de medi ambient.

En la presentació del doctorand, Joan Miquel Canals ha explicat les raons per les quals han volgut proposar-lo per aquest nomenament. Ha destacat que la seva principal dedicació ha estat forjar una empresa multinacional amb un criteri totalment diferent al que es tenia a Espanya en el anys 70, en què el comerç del vi estava regit per la variable preu. Mentre, a Torres, la qualitat, la recerca, la innovació i el màrqueting han estat sempre la seva senyera, sens dubte claus per assolir les fites actuals. Ha donat vins tan reconeguts mundialment com “Mas La Plana”, “Coronas”, “Gran Coronas”, o “Milmanda”, Bodegas Torres arriba avui a 150 països, conrea 1.800 hectàrees, té 1.300 treballadors i 900 viticultors treballen per l’empresa. El seu ADN es resumeix en 9 punts clau, que posen en primer lloc les persones i a continuació l’ecologia, el comerç just, la responsabilitat social, la innovació, la internacionalització, el màrqueting, la família i finalment la gran família del vi.

Preocupació pel canvi climàtic

Miguel A. Torres, que ha afirmat que amb la investidura la Universitat ha estat “massa generosa” amb ell, ha recordat els principis de la seva trajectòria professional, quan va començar a treballar en l’antic negoci familiar a partir d’un petit terreny, i com ja al 1979, en el tast de vins més important de l’època, l’organitzat per la revista francesa “Gault Millau”, de manera inesperada el seu vi Mas La Plana es va classificar davant del famosíssim Chateau Latour. En diferents etapes de la seva vida, els seus estudis a Dijon i a Montpellier li van permetre descobrir el seu amor pel vi i per la viticultura.

De la seves ganes d’aprendre al llarg de tota la vida i de les seves lectures socials, va adquirir conciència, segons ha dit, de la importància de comptar amb treballadors compromesos i d’aconseguir la seva participació i il·lusió pel futur de l’empresa, tractant de millor cada any el seu nivell de vida.

miguelatorreshc

Estudiós del canvi climàtic, durant la seva intervenció ha descrit detalladament l’evolució del clima des de la Prehistòria, per arribar al segle XX amb la constatació de l’escalfament del planeta. L’efecte hivernacle, que causa l’augment de la temperatura en les últimes dècades, té la causa en la humanitat. Per Miguel A. Torres, el balanç actual és pessimista, malgrat alguns avenços pactats internacionalment, per les estructures econòmiques existents i perquè la societat no està convençuda que és urgent canviar l’estil de vida. A Bodegas Torres, ha explicat, en els últims vuit anys s’ha invertit uns 10 milions d’euros en energies renovables, en biomassa i en investigació. S’hi produeix un 25% de l’electricitat provinent d’energies renovables, utilitzen 50 vehicles híbrids o elèctrics i investiguen com les algues poden captar el CO2 de la fermentació o la formació de carbonats a partir del CO2 de manera accelerada. “El meu somni és que algun dia es pugui dir que beure una copa de vi ajuda a combatre el canvi climàtic”, ha explicat.

En les seves paraules, el rector de la URV Josep Anton Ferré, després de donar-li la benvinguda, ha destacat que és la primera vegada que es fa doctor honoris causa un empresari, ja que la col·laboració de la Universitat amb el teixit productiu és una necessitat per al desenvolupament econòmic i social, i per a poder transformar en valor i ocupació la generació de coneixement universitari. L’aposta de la URV per l’Enologia es va fer des del principi i va ser una decisió important, que l’ha arrelat al seu territori.

L’acte l’ha presidit el rector, acompanyat del president del Consell Social Joan Pedrerol i el secretari general de la Universitat, Esteve Bosch. Han assistit persones destacades del món del vi: Valentí Roqueta, president de l’Associació Vinícola Catalana; Salvador Puig, director general de l’INCAVi, Enric Vigas, de l’Institut Català del Suro; així com Santi Rius, de la consultora vitivinícola Rius&Rius, entre d’altres. Membres de la Coral, l’Orfeó i de la Orquestra de la URV han interpretat el cant d’entrada i el Gaudeamus Igitur, al final de la investidura.