27/01/2020

La URV lidera un projecte d’aprenentatge de les ciències en centres d’infants i adolescents tutelats

Investigadores i investigadors de la Universitat, de l’IPHES i de l’ICIQ, fan tallers científics a infants i adolescents que resideixen en Centres Residencials d’Acció Educativa de Tarragona i Reus

El grup de recerca Metodologia de la Recerca Educativa amb Impacte Social (MEDIS)  de la Universitat Rovira i Virgili lidera el projecte Extended Learning Time III: Contribuyendo a generar vocaciones científicas en Centros Tutelados.  El projecte pretén ampliar els espais d’aprenentatge de les ciències i fomentar la promoció de les vocacions científiques dels infants i adolescents més vulnerables de la societat, infants i adolescents que estan sota tutela i que resideixen en un Centre Residencial d’Acció Educativa (CRAE).

En aquesta tercera edició han participat en el projecte quatre CRAE de Tarragona i de Reus i un total de  32 infants i adolescents, la xifra més elevada de totes les edicions. Han augmentat també el nombre de sessions i el nombre de ponents. En total es fan 11 sessions en cada centre que van començar el mes de novembre i acabaran aquest febrer, que tracten de temes relacionats amb la tasca professional de l’investigador o investigadora que fa els tallers.

Els professionals vinculats en aquesta edició són, per part de la Universitat: Laureano Jiménez catedràtic i investigador en el Departament d’Enginyeria Química; Núria Ruiz investigadora en el Departament de Química Física i Inorgànica; Maite Novo i Zoel Salvadó investigadors en didàctica de les Ciències Experimentals. També hi prenen part Miquel Guardiola de Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social; Manuel García doctor en Nanociència, Materials i Enginyeria Química i actualment investiga nous dispositius mèdics per una detecció precoç de malalties en el sector privat; i Laia Pellejà investigadora de l’Institut Català d’Investigació Química.

Per aquesta tercera edició, a banda de l’avaluació de l’impacte del projecte en els diferents infants i adolescents participants, es desenvolupa un nou estudi centrat en l’avaluació del seu capital científic. Capital científic és un nou concepte en l’àmbit de l’educació STEM que es refereix a totes les habilitats, coneixements, experiències i actituds que cada individu va acumulant al llarg de la seva vida en referència a la ciència. Aquest capital científic es pot construir des de l’escola, la família, l’aprenentatge no formal i les experiències diàries. Contribuir a la construcció de capital científic dels infants i adolescents en risc d’exclusió social és molt important, ja que és la manera de promoure les seves aspiracions científiques.

En les dues primeres edicions del projecte als centres d’infants i adolescents tutelats, es van evidenciar resultats positius com van ser el foment de l’interès cap a la ciència, la creació de noves expectatives acadèmiques i laborals, i el foment de les vocacions científiques. També es va aconseguir ampliar els espais d’aprenentatge i, a la vegada, es va incrementar l’atractiu dels usuaris cap a la ciència. Els resultats del primer projecte van ser publicats el passat 2019 a la revista Children and Youth Services Review.

El projecte ha estat finançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT)-Ministeri de Ciència i Innovació, entitat que ja va finançar les dues primeres edicions.