20/12/2019

La URV lidera un projecte europeu per abordar la violència contra la comunitat LGTBQI+ a les universitats

Un de cada quatre ciutadans LGBTIQ+ europeus ha rebut atacs o amenaces amb violència

El grup de recerca MEDIS del Departament de Pedagogia lidera un projecte europeu Erasmus+ que busca desenvolupar competències per prevenir i fer front a la violència per raó d’orientació sexual, identitat o expressió de gènere a universitats i institucions d’educació superior d’Europa. El projecte, que s’anomena HEI4Diversity. Building Capacities to Prevent and Respond to any Form of Violence against the LGBTQI+ community in Higher Education Institutions in Europe, està liderat pe r l’investigador Oriol Rios, es va iniciar l’octubre del 2019 i tindrà una durada de dos anys. Compta amb un consorci format per 7 organitzacions (4 universitats i 3 entitats vinculades al col·lectiu LGBIQ+) de 4 països: Espanya, Itàlia, Xipre i Polònia.

La recerca ha evidenciat àmpliament la necessitat d’abordar aquesta problemàtica social i educativa que afecta cada any milers de joves a tot Europa. Tot i els innegables avenços en la garantia de drets i protecció per les persones del col·lectiu LGBTIQ+, els sistemes educatius europeus continuen tenint un repte pendent en la garantia de la igualtat, el respecte als drets i la inclusió a tots els nivells de totes les persones, independentment de la seva orientació sexual, identitat o expressió de gènere. Per exemple, d’acord amb l’enquesta més gran que s’ha fet a nivell europeu (implicant 93.000 persones LGBTIQ+ dels 28 països europeus), el 26% dels participants havia rebut atacs o amenaces amb violència (European Union Agency for Fundamental Rights – FRA, 2014). La magnitud d’aquesta realitat i el compromís de superar-la a través de la formació han estat claus per a unir esforços en aquest projecte.

HEI4Diversity parteix de la necessitat de promoure la formació basada en evidències per donar resposta als problemes socials. Per aquest motiu, primer identificarà les accions i els recursos que s’estan implementant a les institucions d’educació superior de tot Europa i que han demostrat haver tingut un impacte en la prevenció de la violència contra les persones LGBTIQ+. Aquest mapa inicial permetrà construir una xarxa de suport i d’intercanvi de bones pràctiques relacionades amb la inclusió del col·lectiu entre les institucions europees.

Un dels objectius de la creació d’aquesta xarxa serà identificar les accions que tenen més impacte en la inclusió del col·lectiu per poder crear un programa de formació online dirigit a tota la comunitat universitària. Amb aquesta eina digital, es buscarà aportar evidències sobre les estratègies que tenen més èxit en la inclusió del col·lectiu LGBTIQ+ a nivell internacional i promoure les competències necessàries per prevenir la violència i discriminació, així com per intervenir en cas de violència, protegir les persones del col·lectiu i donar-los suport.

Finalment, el projecte impulsarà el disseny, l’elaboració i la implementació de protocols que promoguin formes d’acció més efectives i que contribueixin, per tant, a la creació d’institucions d’educació superior més inclusives amb la diversitat sexual i de gènere.

Una de les claus d’aquest projecte és que totes les activitats planificades tenen també l’objectiu de promoure la participació dels diferents agents socials implicats, incloent les veus de beneficiaris, persones del col·lectiu i tota la comunitat universitària a través d’un consell assessor i un grup de persones expertes. D’aquesta manera, es busca també crear sinergies entre les institucions universitàries i les comunitats que les envolten, promovent espais educatius segurs, respectuosos i inclusius amb la diversitat sexual i de gènere.