06/02/2018

La URV lidera un projecte europeu per millorar les habilitats de lectura en anglès dels universitaris

Es tracta d’un projecte Erasmus Plus de la Comissió Europea destinat a desenvolupar el projecte StrategiesApp (StratApp), que té l’objectiu de millorar les habilitats de lectura acadèmica en anglès

La professora de la URV Mar Gutiérrez-Colón, investigadora del Grup de Recerca Aplicada en Educació i Tecnologia (ARGET),  lidera el grup internacional d’investigadors i professionals de tecnologies de la informació que s’encarreguen de desenvolupar una aplicació basada en jocs. Per desenvolupar el projecte la URV treballa en col·laboració amb d’altres cinc institucions europees: la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Wyzsza Szkoła Lingwistyczna de Czestochowa (WSL) de Polònia, el Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC),  la companyia Amistad IT de Polònia i la Université de Pau et des Pays de l’Adour (UPPA) de França.  Desenvolupen una aplicació mòbil que combina el propòsit educatiu de potenciar les habilitats de lectura acadèmica dels alumnes amb els elements del disseny i els principis del joc.

S’ha comprovat  que els estudiants continuen tenint dificultats quan s’afronten a textos acadèmics. La primera enquesta europea sobre competències lingüístiques (2011) que es va fer en els països que participen en aquest projecte, el percentatge d’estudiants de secundària que han aconseguit almenys un CEFR (Common European Framework of Reference) B1 en lectura en anglès general és el següent: França 13%, Espanya 24% i Polònia 24%. Amb aquestes dades es demostra la necessitat de millorar, tenint en compte que, per a una exitosa relació acadèmica i professional amb altres països, l’ús de l’anglès acadèmic és imprescindible, i el nivell mínim per aconseguir-ho és un CEFR B2. Les habilitats de lectura acadèmica són una competència transversal que millora la competència lingüística en llengua estrangera i materna. A més, aquesta StratApp no només ajudarà els estudiants acadèmicament als seus propis països, sinó que també augmentarà l’ocupabilitat i la mobilitat dels joves, fent-los més competitius en l’àmbit internacional de la recerca de llocs de treball.

L’aplicació basada en el joc proporcionarà escenaris temàtics que actuaran com a fil argumental. Es dividirà en minijocs o missions, cadascun d’aquests dissenyat per millorar un aspecte particular de les habilitats de lectura acadèmica. Quan s’aconsegueixi finalitzar un cert nombre de missions, o nivells especialment durs, el participant es recompensarà amb insígnies col·leccionables. Quan s’aconsegueixin totes les missions, es podran desbloquejar nous escenaris. Els escenaris s’organitzen per nivell d’habilitat, seguint el CEFR, començant amb un nivell A2-B1. Completar tots els escenaris implicarà una competència acadèmica lectora equivalent al B2. El grup destinatari de l’aplicació actual són estudiants universitaris, atesa la necessitat d’assolir el nivell de lectura acadèmica B2 al final de la seva titulació de grau.

Inicialment, l’aplicació es lliurarà als estudiants de grau dels tres països involucrats en el projecte -Espanya, Polònia i França- però més endavant té com a objectiu atraure els usuaris d’altres països europeus per tal de comparar les puntuacions a altres estudiants en diferents institucions. Conscients de les universitats que hi ha a Europa i de la facilitat amb que poden jugar junts i competir hauria de fomentar la  consciència de la Unió Europea com a entitat i fomentar la ciutadania europea.  La possibilitat de comparar els nivells d’anglès amb els d’altres estudiants d’Europa també ha de millorar l’autoconsciència en els estudiants que volen traslladar-se a altres països.