07/05/2018

La URV participa en un projecte dels fons FEDER per incorporar la innovació al turisme familiar

Les actuacions previstes per augmentar la competitivitat del sector abasten la gestió de dades i recursos turístics, la promoció del patrimoni, la cultura del vi, la platja i l'alimentació saludable

Un moment de la presentació i signatura del PECT TurisTIC en família, a la Diputació de Tarragona.

El Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) TurisTIC en família és el projecte finançat al 50% pels fons europeus de desenvolupament regional FEDER i liderat per la Diputació de Tarragona que integra diverses institucions sòcies de la demarcació, entre les quals hi ha la URV. El projecte té per objectiu generar competitivitat, innovació, creixement i nova ocupació directa i indirecta, convertint les destinacions turístiques de la Costa Daurada i de Terres de l’Ebre en referència innovadora global de turisme familiar.

Les entitats que participen en el PECT TurisTIC en família són la Universitat Rovira i Virgili, Patronat de Turisme de la Costa Daurada i Terres de l’Ebre, Fundació Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya, Centre de Difusió Tecnològica de la Fusta i el Moble de Catalunya, Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) i Ajuntament de Montblanc. Totes elles aportaran la meitat del pressupost fins a cobrir els 3,7 milions d’euros d’inversió global per desenvolupar les actuacions del projecte, que incideixen en la gestió de dades i recursos turístics, la promoció del patrimoni, la cultura del vi, la platja i l’alimentació saludable, a més de la innovació en les experiències en família.

Així ho han signat aquest 7 de maig totes les entitats en el conveni que estableix el pressupost, la gestió i l’execució de les actuacions amb un pla plurianual fins a l’any 2020. Es materialitzen d’aquesta manera les estratègies territorials i sectorials concebudes per la Regió del Coneixement i que la Diputació i la URV han desenvolupat al voltant del turisme i la promoció de la regió en els darrers anys.

Més concretament, el PECT TurisTIC preveu onze actuacions, una de les quals lidera la URV: els àpats saludables, una operació que tracta de mirar de forma diferent qui pot influir i de quina manera en la millora del consum alimentari de les famílies quan es troben en període vacacional. Així, una de les principals aportacions és la de pensar i fer pensar als professionals encarregats dels serveis de restauració sobre els elements que componen un àpat. Es vol internacionalitzar els productes i serveis desenvolupats perquè contemplen les singularitats alimentàries de les diverses nacionalitats i cultures dels visitants de l’entorn del territori.

Altres actuacions de TurisTIC en família són, per part de la Fundació del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya, la creació d’una plataforma de gestió de recursos i serveis turístics perquè els turistes puguin reservar les seves visites. L’IPHES crearà productes de tipus vivencial i educatiu vinculats a les troballes als jaciments històrics de la Boella; el Patronat de Turisme de la Costa Daurada i Terres de l’Ebre crearà un sistema integrat de serveis a les platges, i diversificarà l’oferta al voltant dels territoris vitivinícoles; i l’Ajuntament de Montbanc crearà un producte d’experiència a partir del celler modernista.

A més del PECT TurísTIC en família, la URV participa en dos projectes més del programa operatiu del FEDER: Reserva de la Biosfera Terres de l’Ebre, liderat pel Consell Comarcal del Baix Ebre, i Alimentació innovadora, segura i saludable, liderat per l’Ajuntament de Reus. Al territori, també s’ha atorgat el PECT Priorat-Montsant-Siurana, paisatge agrícola de la muntanya mediterrània, que lidera el Consell Comarcal del Priorat. El conjunt dels quatre PECT de la regió – els tres anteriors i el TurisTIC- suposen la mobilització de 9,26 milions d’euros gràcies al treball conjunt de 26 agents públics i privats de la Catalunya Sud.

El programa operatiu del FEDER Catalunya 2014-2020 té per objectiu la promoció d’un creixement intel·ligent, sostenible i integrador del territori, en la línia de les directrius de l’Estratègia Europa 2020 i la seva transposició a Catalunya.