30/04/2018

La URV participa en un projecte d’R+D per a millorar la competitivitat del cava

El projecte Cavawinner és un dels vint projectes seleccionats en el marc del programa CIEN, Programa Estratégico de Consorcios de Investigación Empresarial Nacional. Hi prendrà part el grup de recerca Tecnologia Enològica de la Universitat

Foto: Cyclonebill

Estudi i millora tecnològica dels processos tradicionals d’elaboració del cava per a l’increment de les seves qualitats, impulsant la competitivitat i el posicionament del producte a mercats internacional. És la definició del projecte Cavawinner en què hi participen sis cavistes, un fabricant de plantes d’envasat i cinc centres d’investigació i universitats entre les que hi ha la Universitat Rovira i Virgili, a través del grup de recerca Tecnologia Enològica (TECNENOL). Hi participa també el centre tecnològic del vi, Vitec.  Es tracta d’un projecte d’I+D per millorar el posicionament del cava al mercat internacional, que arranca amb una inversió total de 6,1 milions d’euros durant un període de quatre anys.

El Consell d’Administració del Centre de Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) ha aprovat aquest projecte, un dels vint seleccionats en el Programa Estratègic de Consorcis d’Investigació Empresarial Nacional (CIEN) de la convocatòria 2017. La iniciativa ha partit del propi sector, immers en una situació d’amenaça constant, no només per la competència dels països tradicionalment productors, sinó també pels escumosos procedents de països emergents, apunta

El consorci vitivinícola el lidera González Byass -a través de la seva bodega Vilarnau-, i compta amb la participació d’altes cavistes catalans, valencians, riojans i aragonesos: Bodegas Bilbaínas, Juvé&Camps, Gramona, Dominio de la Vega i Bodega San Valero. També hi formen part les empreses Mecanizaciones Alavesas (disseny i fabricació de tecnologia per a l’envasat dels vins) i Trefinos (fabricant de taps de suro). Entre els  integrants, hi ha cinc organismes de recerca. A banda de la URV i de Vitec s’hi troba el centre tecnològic Ainia, l’Institut d’Agroquímica y Tecnologia d’Aliments-IATA del CSIC, i la Universitat de València.

El projecte es desenvoluparà fins a l’agost de 2021 i aposta per tota la gamma, especialment els cava Premium considerar-los un producte estratègic davant dels vins escumosos que lideren aquest mercat.

El consorci buscarà optimitzar els processos d’elaboració del cava procés reduint els costos de producció i els riscos inherents a aquest tipus de vinificació tradicional, alhora que millorarà la qualitat i diferenciació organolèptica d’aquests vins escumosos. Aposten, així, per dissenyar  un producte més atractiu i adequat als gustos actuals del consumidor internacional.

Tres projectes amb Juve&Camps

A la URV hi prendrà part el grup de recerca TECNENOL, que rebrà un total de 110.000 euros per dur a terme tres projectes amb l’empresa cavista catalana Juvé&Camps. Un es destinarà a desenvolupar un sistema de visió artificial per al control del procés del remogut del cava, un dels processos crítics en el procés d’elaboració d’aquest producte. Un segon serà l’estudi de l’ús dels tanins enològics per protegir el cava de l’oxidació, allargar la seva vida útil i reduir les dosis de diòxid de sofre. El tercer projecte que duran a terme és l’estudi de l’ús de les columnes d’intercanvi catiònic per a l’ajustament del pH per a vins base destinats a l’elaboració de caves Premium, tenint en compte que el canvi climàtic està generant un increment del pH dels vins base de la DO Cava i que això provoca diversos problemes, com ara la pèrdua de frescor del cava en ser aquests menys àcids. Els investigadors que encapçalaran aquest projecte  són el director del grup de recerca, el catedràtic Fernando Zamora i el degà de la Facultat d’Enologia i membre del mateix grup, Joan Miquel Canals.