25/01/2023

La URV presenta els resultats de deu anys de l’aprenentatge servei al congrés internacional d’aquest àmbit

Les dotze universitats catalanes organitzen el congrés d’ApS universitari que valora l'impacte dels projectes

Inauguració de l’XI Congrés Estatal i V Internacional d’Aprenentatge Servei Universitari. Participa a la taula inaugural el rector de la URV, Josep Pallarès, i presenta Avril Lombardi, tècnica de l'Oficina de Compromís Social de la URV. FOTO: ACUP.

L’aprenentatge servei (ApS) transforma la comunitat? L’ApS modela la mirada social dels joves propiciant-ne el contacte amb altres realitats? És catalitzador per a la innovació docent? Planteja canvis de perspectiva i nous dilemes ètics als investigadors? Aquestes són algunes de les preguntes a les quals donarà resposta l’XI Congrés Estatal i V Internacional d’Aprenentatge Servei Universitari, que organitzen les dotze universitats catalanes, amb la col·laboració de l’ACUP, a través de la Xarxa ApSUCAT, i que té lloc del 25 al 27 de gener a la UAB-Casa Convalescència de Barcelona.

La URV hi ha exposat l’impacte dels projectes duts a terme des que el programa d’aprenentatge servei es va instaurar a la Universitat l’any 2012. La URV va ser pionera en aquest àmbit i des d’aleshores 5.019 estudiants (fins al curs 2021-22) s’han format a través d’aquesta proposta educativa. S’han desenvolupat 700 projectes orientats a resoldre una necessitat real de comunitat i, per tant a millorar les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient.

L’edició del congrés d’enguany, en la qual hi ha prop de 300 participants —docents, estudiants i entitats— i es presentaran 200 pòsters i comunicacions, estarà centrada a valorar l’impacte universitari que tenen els projectes d’ApS en els diferents agents implicats. Avui la professora Janaina Minelli de Oliveira, del Departament de Pedagogia presenta la comunicació “Què hem après? Impacte d’un programa APS en estudiants universitaris d’Educació”. Demà serà el torn de Fàbia Morales, professora del Departament de Psicologia, que explicarà “Avaluació de l’impacte sobre els estudiants del programa d’aprenentatge servei en la Universitat Rovira i Virgili”.  Avril Lombardi, tècnica de l’Oficina de Compromís Social responsable de l’APS a la URV, repassarà “L’APS en l’ADN de la institució: 10 anys del Programa d’Aprenentatge Servei a la Universitat Rovira i Virgili”. I Marta Romeu, professora del Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques, exposarà l’“Impacte de 10 anys d’experiència d’APS en l’àmbit de la nutrició saludable”. També hi participaran dos estudiants del grau en Pilot d’Aviació Comercial i Operacions Aèries del CESDA, centre adscrit a la URV, amb el pòster “Design, construction and test of a HOTAS-DLP mechatronic device for pilots with reduce mobility”.

Quan la universitat i la comunitat es troben

La conferència inaugural anirà a càrrec de la professora Janice McMillan, experta en l’impacte comunitari de projectes d’ApS de la Universitat de Ciutat del Cap, a la República de Sud-àfrica, un país on aquest tipus de pràctiques són essencials. McMillan parlarà de «What happens when the university meets the community? Reflecting on the impact and evaluation of service learning as a complex “boundary practice”?».

Tot i ser un congrés científic, la naturalesa de l’ApS farà que alumnat i entitats hi tinguin un paper protagonista. El dijous 26 de gener, hi haurà dinàmiques de treball conjunt entre docents, entitats, alumnat i personal tècnic de l’ApS universitari per reflexionar sobre els diferents rols en els projectes i buscar estratègies innovadores per millorar-ne els impactes. També hi ha previstos uns itineraris per visitar les seus d’entitats socials que participen en projectes d’ApS universitari.

La conferència final del congrés l’oferiran Josep Maria Puig i Brenda Bär, de la Universitat de Barcelona (UB), i comptarà amb la participació del ministre d’Universitats, Joan Subirats.

A més, el Congrés atorgarà el premi Laura Rubio, que reconeix iniciatives d’ApS que promoguin la reflexió sobre la dimensió ètica de la intervenció social. Laura Rubio, que va perdre la vida el 2021, era doctora en Pedagogia i professora a la UB i va ser pionera en la implantació de l’ApS a Espanya.

El Congrés compta amb el suport del Departament d’Universitats de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i el Ministeri d’Universitats.