03/12/2019

La URV presenta les activitats fetes a la demarcació de Tarragona en la cloenda del III Congrés Català de la Cuina

Ha impulsat el projecte d'experiències gastronòmiques "La Cuina dels Genis" com a cohesionador del territori i proposa mesures centrades en la gastronomia per al desenvolupament econòmic local

Marta Nel-lo durant la intervenció a la cloenda del III Congrés Català de la Cuina al Palau de la Generalitat.

La URV ha coordinat les activitats del III Congrés Català de la Cuina al Camp de Tarragona i a les Terres de l’Ebre, que ha finalitzat amb les aportacions del món culinari, acadèmic i científic. Els responsables de l’esdeveniment al territori, Marta Nel-lo, degana de la Facultat de Turisme i Geografia, i Juan Antonio Duro, director de la Càtedra d’Economia Local i Regional, van presentar el balanç del que s’ha fet durant els 400 dies que ha durat el congrés a la cloenda que es va celebrar el 28 de novembre al Palau de la Generalitat.

La Facultat de Turisme i Geografia ha donat suport a cinc iniciatives, ha impulsat set jornades i ha creat el projecte “La cuina dels genis”, un producte del Paisatge dels Genis basat en experiències gastronòmiques creades a partir del paisatge i vivències que van inspirar les obres d’Antoni Gaudí, Joan Miró, Pau Casals i Pablo Picasso durant les seves estades a Reus, Mont-roig, El Vendrell i Horta de Sant Joan. Com a resultat, s’han definit una sèrie d’experiències a partir del procés de reflexió a l’entorn dels trets definitoris de la cuina de les comarques de Tarragona i del llegat dels artistes.

En aquest sentit, Nel-lo va explicar durant la cloenda del congrés que “l’ecosistema gastronòmic és un element important per treballar per la cohesió social i el sentiment de pertinença, a través de la cuina amb aliments autòctons arrelats al territori”.

A les Terres de l’Ebre, el congrés ha servit per fer una anàlisi de la vinculació entre cuina i gastronomia i el desenvolupament econòmic local. S’ha observat la potencialitat del territori, la diversitat i qualitat dels productes i de la restauració alhora que s’ha vist que la promoció és insuficient, hi ha poca oferta d’infraestructures i d’allotjament integrat al territori, entre d’altres.

Per això, durant la cloenda del congrés, Duro va apuntar diverses propostes per al desenvolupament del territori: l’impuls d’un programa de promoció territorial estructurat, que inclogui en les seves bases la cuina tradicional i els productes, i d’allotjaments arrelats al territori, la millora de la comercialització dels productes territorials i dels paràmetres de l’activitat turística. A més a més, proposa la creació d’una taula de treball conjunt entre el sector públic i privat per dissenyar els productes i fer-ne el seguiment.

Els responsables del congrés a la demarcació, Marta Nel-lo, Jesús Angla, vicedegà de la Facultat de Turisme i Geografia, i Juan Antonio Duro van rebre una menció honorífica per la seva contribució al desenvolupament del III Congrés Català de la Cuina.

La celebració d’aquest Congrés, que es va iniciar ara fa 20 mesos, ha servit per promoure l’anàlisi, l’intercanvi d’idees i la reflexió sobre el què ha esdevingut la cuina catalana els últims 25 anys. També s’ha treballat per donar resposta als grans reptes futurs i s’han tractat aspectes diferencials de la cultura i el coneixement culinaris i del corresponent patrimoni cultural, a partir de la realitat del sector culinari i gastronòmic. Tot plegat, amb l’objectiu de consolidar també la seva fórmula d’èxit, millorar-la i garantir-la per a les properes dècades. En total s’han celebrat 35 activitats oficials al llarg de tot el territori català, amb més de 3.000 participants.

Ha estat promogut per la Fundació Institut Català de la Cuina i la Cultura Gastronòmica i el Campus de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona; amb l’impuls de les universitats de Girona, Lleida, Vic, Rovira i Virgili, i Oberta de Catalunya, i compta amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya; les Diputacions de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona, i l’Institut d’Estudis Catalans.