22/12/2016

La URV reconeix els nous doctors en un acte d’enaltiment de les seves capacitats

Per primera vegada i coincidint amb el 25è aniversari de la URV, la Universitat ha reconegut en un acte públic els doctors i les doctores que han defensat la seva tesi el curs 2015-2016, 242 en total. Ha estat en un acte multitudinari a l’Aula Magna del campus Catalunya en què hi ha pres part supervisors, els primers doctors de la Universitat i representants institucionals, encapçalats pel rector, Josep Anton Ferré. L’exrector Xavier Grau ha estat el padrí d’aquesta promoció

Els doctors i doctores han rebut un diploma de mans dels representants de la institució.

“Un acte reivindicatiu dels drets del doctor i de les seves capacitats i una abraçada als 25 anys d’història de la URV”. Així ha definit el director de l’Escola de Postgrau i Doctorat, Francesc Díaz, l’acte que s’ha fet aquest dimarts, 20 de desembre, a la tarda a l’Aula Magna del campus Catalunya de la URV, el primer acte de lliurament de diplomes als doctors i doctores que, durant el curs passat, van defensar la seva tesi. Han estat 242, uns números que queden ben lluny dels 19 que van ser els primers doctors i doctores del 1991-1992.

Precisament dos d’aquests primers -16 doctors i tres doctores-, Montserrat Giralt i Jordi Pi, han estat presents a l’acte recordant aquells temps, en què l’accés a la bibliografia es feia amb fotocòpies i amb moltes hores de biblioteca “hores que ara es poden dedicar a d’altres aspectes” ha explicat la doctora Giralt, ara vicerectora de Política Acadèmica i de Qualitat que apunta que ha canviat poc l’exigència del rigor i la qualitat de la formació. I s’ha avançat poc, considera, en el reconeixement del doctor fora de la Universitat.

Una imatge dels doctors i doctores presents a l'acte, amb els seus directors de tesi i representants institucionals.
Una imatge dels doctors i doctores presents a l’acte, amb el padrí e la promoció, Xavier Grau, el rector de la URV, el president del Consell Social i el director de l’Escola de Postgrau i Doctorat.

L’acte ha comptat també amb la presència de dos catedràtics emèrits de la Universitat, Rosa Caballol –de Química Física- i Joan Prat -d’Antropologia- , que durant els 25 anys de la URV han dirigit un bon nombre de tesis. Caballol ha recordat que el doctorat és la pedra angular de la recerca científica i Prat ha comparat el doctorat amb un ritus d’iniciació que passa per diferents processos: “el de la reclusió, l’aïllament i el desgast energètic, un itinerari dolorós  fins arribar a l’obtenció d’uns coneixements especialitats”.

L’exrector Xavier Grau ha apadrinat la promoció.

El padrí d’aquesta primera promoció ha estat l’exrector de la Universitat, Francesc Xavier Grau, que ha destacat que actualment aquesta formació d’alt nivell i les seves competències, ja està harmonitzada arreu del món.  Grau ha fet una reflexió sobre el doctorat al voltant del debat sobre si s’estan matriculant massa doctors i si la societat en necessita. Segons ell, les dues veritats coexisteixen i destaca que les competències dels doctors ja no només s’han de fer servir per fer carrera acadèmica, sinó que s s’han de poder aprofitar a la indústria  “per tal que la societat avanci”. Les capacitats existeixen però la demanda encara no i precisament a Espanya un dels gaps de la innovació, apunta,  es deu al baix percentatge de contractació dels doctors a la industria, que és del 15% lluny dels 40% o 50% de països com Alemanya, Japó, el Regne Unit o els Estats Units.

A l'acte hi han assistit els directors de tesi i els familiars dels doctors i les doctores, que han omplert l'Aula Magna del campus Catalunya.
A l’acte hi han assistit els directors de tesi i els familiars dels doctors i les doctores, que han omplert l’Aula Magna del campus Catalunya.

El president del Consell Social de la URV, Josep Pedrerol, també ha fer comparatives de xifres per posar de manifest la poca inversió que es fa a Espanya en recerca i la necessitat que el teixit empresarial inverteixi en R+D. L’acte l’ha tancat el rector de la URV, Josep Anton Ferré, que ha posat al centre del doctorat el coneixement científic envoltat de les competències transversals i les aptituds i habilitats personals. Ha remarcat que els doctors són bons per fer feina a les empreses i a les institucions perquè, entre d’altres, saben trobar respostes, se senten confortables davant la incertesa, afronten els errors i, referint-se a la sobrequalificació, “són tan bons com qualsevol altre per fer qualsevol feina”.