13/03/2015

La URV s’involucra en el projecte d’Inventari del Patrimoni Cultural Immaterial de les Terres de l’Ebre

La URV s'ha involucrat en el projecte d’Inventari del Patrimoni Cultural Immaterial de les Terres de l’Ebre. L'inventari, que comprèn segons la UNESCO totes les manifestacions i elements de la vida quotidiana propis que conformen una cultura, s'ha d'enllestir al 2017.

Imatge d'una actuació musical al carrer, a Amposta.
Imatge d’una actuació musical al carrer, a Amposta.

La URV, seguint amb l’afany de vincular-se i potenciar el territori ebrenc, s’ha involucrat en el projecte d’Inventari del Patrimoni Cultural Immaterial (IPC) de les Terres de l’Ebre, promogut pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Aquest inventari, vinculat a la declaració de Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre per la UNESCO ara fa dos anys, pretén recopilar d’ara i fins al 2017, totes les manifestacions de cultura popular i tradicional de les quatre comarques de l’Ebre (Montsià, Terra Alta, Baix Ebre i Ribera d’Ebre)per salvaguardar-les, alhora que valoritzar-les i potenciar-les perquè serveixin per crear noves propostes socials, culturals i econòmiques i esperonar així un desenvolupament sostenible al territori.

La UNESCO, que va aprovar la conservació del patrimoni cultural immaterial l’any 2003, considera manifestacions d’aquest patrimoni les tradicions i expressions orals –inclosa la llengua-; les arts de l’espectacle; els usos socials, rituals i actes festius; els coneixements i usos relacionats amb la naturalesa i l’univers i les tècniques artesanals tradicionals, és a dir, tots aquells elements de la vida quotidiana d’una societat, inclosa la gastronomia, la música, la dansa, els mites, entre altres àmbits, que amb el pas del temps van conformant una cultura.

El dia 7 de març s’han constituït al Palau Oliver de Boteller de Tortosa els òrgans per dur-lo a terme i el projecte s’ha presentat als mitjans de comunicació. El rector de la URV és un dels dotze vocals de l’òrgan institucional que, encapçalat pel conseller de Cultura de la Generalitat, ha de donar cohesió i fermesa al projecte de l’Inventari. De fet, la URV és l’únic referent universitari present en aquesta iniciativa, que també vol posar de manifest i reconèixer l’aportació cultural de l’Ebre a tot el país.

Dins de l’organigrama del projecte hi ha dos òrgans més, el director i el de coordinació, mentre que el treball de camp anirà a càrrec de dos equips encapçalats per dos antropòlegs i per investigadors del territori que es completaran amb estudiants universitaris de diferents disciplines presents al campus de l’Ebre i d’altres disciplines de la URV.

L’assessorament científic del projecte el faran tècnics de l’Institut Ramon Muntaner, el Museu de les Terres de l’Ebre i la Direcció General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals del Departament de Cultura. Aquest inventari, que compta amb un pressupost de 262.000 euros, tindrà com a referent l’Inventari del Patrimoni Cultural (IPC) del Montseny, que és l’únic aprovat actualment a Catalunya.