15/11/2018

La URV treballa per ampliar els convenis amb una vintena d’universitats xineses

Una delegació de la Universitat, encapçalada per la rectora, ha visitat el país asiàtic amb motiu del 80è aniversari de la Yunnan Normal University i amb la voluntat de seguir promovent la mobilitat d’estudiants i professorat, i fomentar la col·laboració científica i docent

Detall dels tallers els estudiants xinesos de la URV organitzen per a la comunitat universitària cada any al campus Catalunya.

La rectora de la URV, María José Figueras, i el vicerector d’Internacionalització, John Style, han visitat recentment la Xina amb motiu de la celebració del 80è aniversari de la Yunnan Normal University, de la qual cada any vénen una desena d’estudiants per seguir els cursos del programa de llengües del Centre d’Estudis Hispànics. La URV s’ha proposat intensificar les relacions amb les universitats xineses després que fa tretze anys va començar el primer programa de formació adreçat exclusivament a estudiants xinesos i que els ensenya l’espanyol com a llengua estrangera. En total s’han signat trenta convenis diferents amb 17 universitats xineses i un centre d’educació secundària que promouen la mobilitat d’estudiants i professorat, així com la col·laboració en projectes de recerca i docència.

La visita de Figueras i Style a la Xina té per objectiu impulsar nous acords i ampliar els que són vigents. Entre aquests, destaca el que l’any 2016 van signar la URV i la Yunnan University of Finnance and Economics i que ha permès rebre una desena d’estudiants cada any des d’en fa cinc. Ara s’intensificarà amb la consolidació del projecte de doble titulació del màster en Gestió de Destinacions Turístiques de la URV i el màster en Gestió Turística i Hostaleria de la YUFE, i amb nous projectes, com ara la transferència de l’expertesa dels investigadors de la mateixa facultat per col·laborar en el disseny i condicionament per als turistes de la històrica Ruta del Te, que uneix la província xinesa de Yunnan amb Vietnam cap al sud-est i amb el Tibet al nord-oest.

El nombre d’estudiants xinesos arribats a la URV ha anat augmentant des que el curs 2005-06 van arribar els primers per cursar el Programa formatiu d’espanyol, adreçat exclusivament a estudiants universitaris xinesos d’espanyol com a llengua estrangera. Des d’aleshores fins aquest 2018, un total de 1.382 estudiants xinesos s’han inscrit als diferents cursos d’ensenyament de l’espanyol com a Llengua Estrangera (ELE). Només l’any passat van estudiar a la URV 137 estudiants procedents de diverses universitats de la Xina. En aquest sentit, la URV és un dels referents de les universitats xineses a l’hora d’estendre la innovació docent en l’ELE al país, ja que els futurs professors xinesos d’espanyol introdueixen la metodologia que han après a la URV a les universitats del seu país.

Si bé són els més nombrosos, aquests no són els únics alumnes de la Xina que estudien a la URV. Els estudiants de grau, màster i doctorat procedents del país asiàtic han anat creixent progressivament els darrers cinc anys: dels 53 als 63 estudiants. Els de doctorat són el col·lectiu amb més pes (el curs passat eren 42, el 67%), seguits dels de màster (14, que suposaven el 22%) i, per últim, els de grau (7 estudiants, que eren l’11% d’aquests tres col·lectius). Cal afegir-hi els estudiants que han fet estades a través de programes de mobilitat: 9 des del 2014. A través de programes de mobilitat, també hi ha hagut 8 estudiants de la URV que han fet estades en universitats de la Xina des de 2013.

La docència no és l’únic objectiu dels convenis entre la URV i les universitats de la Xina, sinó que també ho és la recerca. Així, diversos investigadors col·laboren en projectes de recerca amb finançament europeu o nacional. Fruit de la col·laboració científica, en el període 2013-18, els investigadors de la URV han signat 485 publicacions conjuntes amb 94 institucions xineses, principalment universitats.