26/04/2017

La VII Jornada d’Educació Primària de les Terres de l’Ebre tractarà la creació d’ambients a les aules com a mètode d’ensenyament

Mestres i estudiants hi participaran el dissabte 29 d'abril i s'exposaran experiències educatives

Prop de 200 persones, entre mestres de centres educatius de les Terres de l’Ebre i estudiants del grau d’Educació Primària, s’han inscrit a la VII Jornada d’Educació Primària Terres de l’Ebre que tindrà lloc aquest dissabte 29 d’abril, de 8.30 a 13.10 h, al campus de Tortosa de la URV. S’hi exposarà l’experiència de diversos centres educatius d’arreu del país que tenen implantada com a metodologia de treball la creació d’ambients d’aprenentatge a les aules.

Es tracta de la mateixa temàtica que es va tractar durant una altra jornada similar però adreçada als mestres i estudiants d’Educació Infantil realitzada al mateix campus ebrenc el passat mes de febrer. “L’aprenentatge a través d’ambients sembla un mètode més estès en educació infantil, però molts centres també l’apliquen als cursos de cicle inicial, mitjà i superior. Ara volem donar a conèixer aquestes experiències”, explica Josep Holgado, responsable dels graus d’Educació Infantil i Primària del campus Terres de l’Ebre i coordinador d’aquesta jornada. L’organitza de manera conjunta el campus Terres de l’Ebre de la URV, els Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament a les Terres de l’Ebre, l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE-URV) i el Moviment de Mestres de les Terres de l’Ebre per la Renovació Pedagògica, amb el suport de l’Ajuntament de Tortosa.

De fet, cada vegada són més els centres i escoles que aposten per la creació d’ambients d’aprenentatge dins les aules. Dins la filosofia de l’Escola XXI es considera el treball per ambients com una metodologia que fomenta l’autonomia dels infants i té en compte els seus interessos. En aquest ambient l’infant és el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge: investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa…  “És un dels temes que actualment més interès suscita entre els docents”, apunta Holgado. Concretament, les experiències que es donaran a conèixer són les de l’Escola Sant Llàtzer de Tortosa, l’Escola Congrés Indians de Barcelona, l’Escola Pinetons de Ripollet i l’Escola La Llacuna de Barcelona. Aquestes dues últimes ja van compartir la seua experiència en la jornada d’infantil i van posar de manifest que amb el treball per ambients els alumnes i els professors estan menys estressats.

De fet, a la jornada d’educació infantil del passat mes de febrer s’hi van inscriure unes 250 persones, molts dels quals eren estudiants de grau. La majoria dels participants a aquella primera jornada van valorar molt positivament els coneixements compartits i van puntuar-la amb nota alta. Ara bé, un dels dubtes que van posar de manifest va ser la manca de criteris clars a l’hora d’avaluar als alumnes en aquesta nova metodologia.