08/06/2016

L’Ajuntament de Falset i la Universitat Rovira i Virgili estudiaran el Call Jueu de Falset

El rector de la URV Josep Anton Ferré i l’alcalde de l’Ajuntament de Falset Jaume Domènech han signat dimarts 7 de juny un conveni de col·laboració per afavorir la recerca i la socialització en l’àmbit de la història, arqueologia, patrimoni, antropologia, etnologia i turisme del municipi de Falset

D'esquerra a dreta, Enric Calvo, president de l'Associació de Comerciants de Falset; David Bea i Jordi Diloli, del grup GRESEPIA; el rector Josep Anton Ferré; l'alcalde de Falset Jaume Domènech; el vicerector d'Universitat i Societat Jordi Tous i les regidores de l'Ajuntament de Falset Immaculada Pujol, M. Jesús Sánchez i Núria Borja.

Un dels àmbits específics de col·laboració ha de ser l’estudi del Call Jueu de Falset, pel que fa a la seva anàlisi històrica, documental, arqueològica i topogràfica, així com la socialització dels resultats.

Tot i que és difícil de percebre a simple vista a dia d’avui, Falset comptava amb un call jueu d’una gran importància a l’Edat Mitjana i bona part de l’actual entramat urbà de carrers i places s’ha estructurat a partir d’aquest llegat.

El conveni estableix que, a més de la recerca que s’hi efectuï, caldrà organitzar diverses activitats per donar a conèixer les dades que s’obtinguin, ja sigui a través de cursos, seminaris, exposicions i altres iniciatives que es considerin oportunes per part de les dues institucions.

El conveni signat dimarts té una durada de tres anys i el Grup de Recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia (GRESEPIA) de la URV serà qui treballarà amb l’Ajuntament de Falset per assolir els objectius acordats.

L’alcalde de Falset, Jaume Domènech ha destacat que amb aquest conveni “s’obre una porta a la recuperació de la memòria històrica del nostre poble. Especialment s’estudiarà el Call Jueu de Falset que va ser molt important i ens falten recursos per documentar bé tota aquesta part de la nostra història. De ben segur que amb el suport de la Universitat Rovira i Virgili podem dur a terme aquest treball”.

Domènech ha afegit: “sent conscients de la realitat econòmica de totes les administracions esperem que les disponibilitats pressupostàries permetin fer realitat el conjunt de treballs per no perdre la nostra història”.

De la seva banda, el rector de la URV Josep Anton Ferré ha manifestat: “La URV ha tingut una relació molt intensa amb Falset en els darrers anys a través de VITEC, el centre tecnològic del vi. Ara, amb aquest conveni, anem molt més enllà ajudant a Falset a recuperar les seves arrels històriques. És una gran oportunitat per nosaltres, tant per als investigadors que hi participen com per al conjunt de la universitat”.